” آیا می دانید که چرا به شپش مبتلا می شویم ؟ آلودگی به شپش سر ممکن است هر زمان از سال اتفاق بیفتد؛ اگرچه اغلب همزمان با شروع مدارس است. گروه خاصی از افراد یعنی کودکان و بالطبع والدین آن ها، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این آفت قرار دارند. یکی از راه های مهم ابتلا به شپش سر، تماس مستقیم سرها می باشد و از علائم ابتلا به آن، خارش شدید پوست سر و گردن است. “

چرا به شپش مبتلا می شویم ؟

دلیل این است که شپش انگل های خونخوار هستند که برای زنده ماندن به خون ما نیاز دارند.
شپش ها به شدت مسری هستند.

شناسایی شپش:

شپش ها حشراتی بدون بال هستند که جهت زنده ماندن به خون انسان نیاز دارند.
این حشرات خون مورد نیازشان را از مویرگ های پوست سر تأمین می کنند.

شپش های سر قادر به جهش، پرش و یا پرواز نیستند.
حتی به گونه ای مگس، فاقد توانایی پرواز نیز، مگس شپشی گفته می شود.
شپش ها فقط می توانند بخزند و در صورتی که راهی برای خزیدن به موهایتان پیدا کنند شما را آلوده خواهند ساخت. این انگل ها اغلب از طریق تماس مستقیم سر، از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابند اما در خارج از سر بیش از ۴۸ ساعت دوام نمی آورند.

راه های سرایت شپش سر چیست؟

راه های ابتلا به شپش سر عبارتند از:

۱. تماس سر با سر فرد مبتلا به شپش

۲. استفاده مشترک از وسایل مرتبط به مو نظیر:

  • برس
  • شانه
  • کش، گیره و سنجاق مو
  • هدفون
  • هدبند

دلایل ابتلا به شپش

۳. استفاده از یک آیتم پارچه ای شخص مبتلا به شپش سر نظیر:

  • حوله
  • کلاه
  • روسری
  • بالش
  • پتو
  • ملافه

شپش های سر می توانند از طریق برس، شانه، روسری، مقنعه، سنجاق یا گیره سر، هدبند، هدفون، کلاه، شال گردن، شال سر و غیره منتقل شوند. این آفات همچنین می‌ توانند برای مدتی در لوازم و اثاثیه خانه، رختخواب، حوله ها یا لباس ها نیز دوام بیاورند.

نکته: بیشترین موارد سرایت شپش سر از شخصی به شخص دیگر از طریق تماس مستقیم سرها است. به عنوان مثال وقتی کودکان سرهایشان را به یکدیگر می چسبانند تا یک بازی را در گوشی موبایل مشاهده کنند و یا وقتی که یکدیگر را بغل می کنند. اما احتمال اینکه شپش ها به روش های دیگر مثلاً از طریق کلاه، شال و … نیز سرایت یابند وجود دارد. از راه های کنترل شپش سر در مدارس، آموزش لازم به کودکان در رابطه با شپش سر و راه های آلودگی به آن است.

 

# کودکان دبستانی و پیش دبستانی و همچنین مهد کودک ها، تحت بالاترین ریسک آلودگی به شپش سر قرار دارند #

چه کسانی در خطر ابتلا به شپش قرار دارند؟

کودکان دبستانی و پیش دبستانی و همچنین مهد کودک ها، تحت بالاترین ریسک آلودگی به شپش قرار دارند. چرا که کودکان بیشتر اوقات، نزدیک به هم بازی نموده و آیتم هایی را که اغلب با موی سرشان تماس دارند با یکدیگر رد و بدل نموده یا حتی به صورت مشترک استفاده می کنند.

بعلاوه اعضای خانواده های این کودکان نیز جزو گروه با ریسک بالای ابتلا به شپش سر می باشند. این موضوع برای کارکنان مهد کودک ها، مدارس دبستانی و پیش دبستانی نیز برقرار است.

نکته:
شپش سر کودکان اغلب به هنگام شروع مدارس اتفاق می افتد؛ چرا که آغاز مدارس به معنای شروع ارتباط نزدیک فرزندتان با تعداد زیادی از دانش آموزان، دوستان، معلمان و … است. پس لازم است در آغاز سال تحصیلی بیشتر مراقب باشید. به عنوان مثال به هنگام برس زدن موی کودک، با دقت موهای وی و نیز برس را بررسی کنید تا در صورت وجود هر علامتی از شپش سر یا تخم های آن ها، مشکل را به موقع تشخیص دهید.

علائم ابتلاء به شپش

علائم ابتلا به شپش

۱. خارش شدید پوست سر به خصوص در ناحیه پشت گردن، می تواند نشانه ابتلا به شپش سر باشد.

۲. احساس اینکه چیزی در حال خزیدن بر روی پوست سرتان است.

۳. زخم ها و دلمه های روی پوست سر که ناشی از خاراندن آن می باشند.

 

نکته:
اگر یادداشتی از طرف مدرسه مبنی بر انتشار شپش سر به دستتان رسید، حتی در صورتی که فرزندتان به هیچ یک از علائم فوق دچار نباشد موهای سر او را از نزدیک و به دقت چک کنید. هرچند کودکان اغلب به دلیل آلرژی به بزاق ترشح شده از شپش ها دچار خارش می شوند، اما ممکن است برخی از کودکان این آلرژی ناشی از شپش را نشان نداده و دچار این خارش نگردند.

همان طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، شپش سر به نور حساس بوده و هنگامی که با چراغ قوه در حال بررسی آنان هستید به سرعت به نقاط دیگر سر‌ خواهند خزید. آنان به سرعت می‌خزند و مانند کنه نیستند که فقط در جای خود ساکن بمانند و تنها از یک نقطه تغذیه کنند. یافتن و دیدن تخم شپش ها از خود آن ها راحت تر است؛ پس اول به دنبال تخم شپش باشید. تخم های شپش‌ها به احتمال قوی در فاصله کمتر از یک سانتیمتر از پوست سر‌‌ بر روی ساقه مو دیده خواهند شد.

استفاده از شامپوی قوی و موثر ضد شپش سر دفنوترین، می تواند در مدت کوتاهی شپش ها را از بین ببرد و والدین را از نگرانی رهایی بخشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. امرلاه صفری

    سلام ساکن اصفهان شامپوی دفنوترین وسم پرمکترین کدام سم فروشی یا داروخانه موجود است

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

  2. ✨✨

    عالئییییییییییییییی بود

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …

سفارش سم از طریق: