” مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل های مزاحم می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید. پوست سر در اثر گزش مداوم شپش ها ضعیف می شود و خاراندن آن باعث تضعیف ساقه موها می شود. موهایی که در قسمت متصل به پوست ضعیف شده اند؛ در نتیجه کوچکترین حرکتی مستعد کنده شدن هستند. زخم هایی که شپش ها بر پوست سر باقی می گذارند نیز عاملی دیگر است که ریزش مو را تشدید می کند. “

آیا شپش باعث ریزش مو میشود ؟

شپش های سر، موجودات ریزی هستند که پوست سر ما را به شکل یک وعده غذایی لذیذ و پایان ناپذیر می بینند. سر انسان ها نه تنها تأمین کننده مواد غذایی برای این جانداران کوچک است؛ بلکه به عنوان اقامتگاهی مناسب برای زندگی شپش ها به حساب می آید. زندگی بروی پوست سر به قدری برای شپش ها حیاتی است، که این آفات نمی توانند بیشتر از ۱ الی ۲ روز را به دور از سر میزبان خود سپری کنند. هرچند این انگل های کوچک در هر نوبت تغذیه خود، مقدار بسیار کمی از خون فرد میزبان را می مکند، اما همین مقادیر کم نیز برای ایجاد دردسرهای جبران ناپذیری از جمله؛ “ریزش دائمی موی سر” کافی است.
برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا شپش باعث ریزش مو میشود حتماً ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

مشکلات ناشی از شپش، تنها به خارش سر ختم نمی شود!

ریزش موی ناشی از شپش سر

مشکلات ناشی از ابتلا به شپش

در ادامه سعی کرده ایم در رابطه با مشکلاتی که ابتلا به شپش سر، به ویژه برای سلامت مو به دنبال دارد؛ اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم تا در صورت مواجهه با این بلای کوچک و در عین حال بزرگ، سریعاً با استفاده از شامپوهای ضد شپش برای درمان آن اقدام کنید. اما همیشه بهترین راه این است که از ابتدا با استفاده از روش های پیشگیری از ابتلاء به شپش، از ورود این آفات به سرتان جلوگیری کنید.
شناخت دقیق شپش سر اولین گام در پاسخ به سوال مطرح شده در ابتدای مقاله است.

شپش چیست؟

شپش های سر، انگل هایی دائمی و اجباری هستند.
به این معنی که هرگز نمی توانند محل زندگی خود را که سر میزبان است، ترک کنند.

یکی از عواملی که سبب شده این حشرات به طور دائمی بروی پوست سر زندگی کنند؛ نیاز شپش ها به تغذیه مداوم است. این که شپش، چند بار در طول روز نیاز به تغذیه دارد، هنوز مشخص نیست. اما موضوعی که به اثبات رسیده، این است که اگر دفعات تغذیه شپشی در طول روز ۴ بار یا کم تر باشد، آن شپش به زودی خواهد مرد. همچنین مشخص شده که شپش های سر نسبت به شپش های بدن، در طول روز، دفعات بیشتری نیاز به تغذیه دارند.

# با شپش ها خداحافظی کنید، تا مجبور نشوید با موهای خود خداحافظی کنید #

شپش چگونه تغذیه می کند؟

زمانی که شپشی گرسنه می شود، به روی ساقه مو حرکت کرده و خود را به نزدیکی پوست سر می رساند. سپس برای یافتن رگی مناسب، پوست سر را مدتی بررسی می کند. شپش پس از این که رگ را یافت، پوست را در آن ناحیه می گزد و شروع به مکیدن خون می کند. در طی عمل مکیدن خون، بزاق شپش از لخته شدن خون جلوگیری کرده و جریان خون را تسهیل می نماید. از طرفی دو پمپ موجود در دهان شپش نیز، عمل مکیدن را راحت تر می کنند.

شپش سر

سوراخ شدن پوست سر و بزاق شپش می تواند، سبب تحریک پوست و سیستم ایمنی شود. حتی گاهی در پاسخ به گزیدگی شپش و یا مورچه واکنش های آلرژیک در بدن ایجاد می شود؛ که خارش شدیدی را به دنبال دارد. اما سؤال اینجاست که آیا گزیدگی های شپش می تواند موی شما را ضعیف کند یا سبب ریزش آن شود؟ خبر بد این است که، پاسخ این سوال بله است. یعنی ممکن است در اثر گزیدگی شپش، شخصی موهای خود را برای همیشه از دست بدهد؛ پس نباید از کنار این مسئله ساده گذشت.

# حساسیت به بزاق شپش، می تواند شدت خارش را بسیار زیاد کند #

چگونه گزیدگی شپش، می تواند سبب ریزش مو شود؟

۱. کم خونی و عفونت

اولین و مهمترین دلیل ریزش مو در نتیجه گزش شپش، کاهش خون رسانی به ریشه مو است.
خون، مایع تغذیه کننده ریشه مو است و هر عاملی که در سیستم خون رسانی پوست سر اختلال ایجاد کند، می تواند سبب ریزش موی شما شود. مکیده شدن خون پوست سر توسط شپش، باعث ضعیف شدن پوست سر می شود. زیرا بخش عمده ای از مواد مغذی که باید صرف تغذیه مو و پوست سر شود، به مصرف این انگل ها می رسد. این ضعف تنها ناشی از ضعف خون رسانی نیست بلکه، جای گزش های بی شماری که شپش ها از خود بر جای می گذارند، پوست را ضعیف می سازد و در نهایت منجر به ریزش موی سر می شود.

قطعاً اکنون می دانید که آیا شپش باعث ریزش مو میشود یا خیر؟
پس در صورت ابتلاء به شپش سریعاً برای درمان آن اقدام کنید.

شپش سر

نیاز مداوم به خوردن خون، شپش را به انگلی دائمی بدل کرده است! 

۲. آسیب به ساقه مو

خاراندن پوست سر ناشی از گزش شپش منجر به ریزش مو می گردد!

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، گزیده شدن پوست سر توسط شپش ها منجر به خارش پوست می شود. خارش ناشی از گزش شپش به حدی شدید است، که فرد میزبان نمی تواند از خاراندن سر خود، اجتناب کند. خاراندن محکم و مداوم محل گزش شپش، می تواند منجر به ساییدگی پوست سر و ایجاد زخم گردد. حتی در صورتی که این زخم ها عفونی نشوند؛ باز هم بر کیفیت مو ها تأثیر می گذارند و سبب شکنندگی موی سر می شوند. در نتیجه با توجه به این که، هر نوع زخمی در پوست سر، می تواند مسبب ریزش مو باشد، باید گفت خارش شدید ناشی از گزش شپش، عامل سوم مؤثر بر ریزش موی سر است.

 

گزیدگی حشرات

# اقدام به موقع نکته کلیدی در درمان شپش سر #

بعلاوه خاراندن زیاد مو، ریشه های آن را ضعیف و شکننده می کند. کشیده شدن ناخن ها به روی پوست سر می توانند به انتهای تار موها  آسیب بزند، که این نیز می تواند منجر به شکستگی سریع مو حتی در خلال کارهای سبک و آرامی از قبیل برس زدن، خشک نمودن یا حتی حالت دادن ساده مو شود. به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که از خاراندن مداوم پوست سر در خلال تهاجم شپش ها اجتناب کنید؛ و قبل از این که موهای خود را از دست بدهید با استفاده از شامپوی ضد شپش صد درصد تضمینی دفنوترین به دنبال درمانی قطعی شپش سر باشید.

دلیل اهمیت درمان شپش سر

هیچ وقت تهاجم شپش را دست کم نگیرید زیرا، عوارض عدم درمان تهاجمات شپش، بسیار وخیم است و ویژگی این تهاجم ها این است که، به سرعت عود کرده و بدتر می شود. در چنین شرایطی ممکن است برای درمان، نیاز به تراشیدن موی سر باشد. به علاوه، تهاجم مداوم و پی در پی شپش ها، به دلیل کاهش خون رسانی به پوست و ریشه مو، پوست سر را تخریب و ریزش مو را تشدید می کند.
گاهی حتی محل گزش شپش، برای همیشه بر پوست سر به شکل اِسکارهایی باقی می ماند.
اصولا مو در محل اسکارها، قدرت رویش مجدد ندارد.
در نتیجه بخش هایی از  پوست سر که زخم شده، ممکن است دچار طاسی نقطه ای شود.

 

نظر خود را بنویسید

  1. نفس پروینی

    باسلام من وپسرم ک ۴سالشه ۲ماه پیش شپش گرفتیم شامپواستفاده کردیم خوب شد خداروشکر ولی یه هفته پیش متوجه شدم ک یه جای سزش طاسی نقطه ای شده ممکنه ازعوارض گزش شپش باشه؟

    1. admin

      سلام
      به صفحه زیر مراجعه کنید:
      http://licekiller.blog.ir/

  2. طاهره طالبی

    من حدود10 سال است که شپش دارم و باهیچ نوع دارویی تا به حال درمان نشده ام دچار ی ش موی بسیار شدید شده ام چه باید بکنم

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …