استفاده از روغن نارگیل و سس مایونز روشهایی جالب و آسان برای درمان شپش سر هستند. این روشها علاوه بر از بین بردن شپش های بالغ در سر، دارای خواص درمانی برای مو بوده و آن ها را نرم و لطیف می نماید. در این مقاله استفاده از این ترکیبات را به عنوان درمان های خانگی شپش سر، با جزئیات آن بررسی خواهیم نمود.

درمان های خانگی شپش سر

۱. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل از بهترین درمان های خانگی شپش سر

روغن نارگیل یک روش درمانی عالی برای شپش است.
از دلایل مهم استفاده از روغن نارگیل به عنوان از بین برنده شپش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقادیر بالای چربی
  • خاصیت نرم و لیز کنندگی بر مو

چرا که وجود این خواص، چنگ زدن و چسبیدن به مو را برای این آفات مشکل می سازد. روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی پوست سر نیز هست؛ دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و می تواند از برخی از خارش ها و عفونت ها که بعضاً ناشی از شپش هستند نیز پیشگیری کند. روغن نارگیل هنگامی که روی مو و پوست سر استفاده می شود، به دلیل غلظت بالایی که دارد از تولید مثل شپش ها جلوگیری نموده، آن ها را در خود خفه کرده و موجب مرگ آن ها می شود. پس از مالیدن روغن نارگیل می توانید با یک شانه مخصوص شپش، شپش های مرده را از موهایتان جدا کنید.

بررسی ترکیبات مهم روغن نارگیل و اثر آن بر درمان شپش

خاصیت چسبندگی روغن نارگیل، از حرکت یا فرار شپش ها از پوست سرتان جلوگیری می کند.
به این معنا که شپش در صورت چرب شدن پوست سر، نمی تواند به سایر وسایل و لباس ها انتقال یابند و به این واسطه از انتشار شپش به سایر افراد نیز پیشگیری می شود. بنا به دلایل مذکور به محض اینکه فردی در خانواده مبتلا به شپش گردید بهتر است که همه اعضای خانواده از روغن نارگیل، به عنوان یک روش درمانی ابتدایی و سریع و حتی به عنوان روشی پیشگیرانه استفاده کنند.

روغن نارگیل دارای مقادیر بالایی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است. به عنوان مثال:

  • اسید کاپریک
  • اسید لاریک
  • اسید کاپریلیک

همه این اسیدهای چرب فولیکول های مو را لیز و صاف نموده، چسبیدن شپش ها به آن را مشکل ساخته و در واقع شپش ها به سختی قادر خواهند بود که خود را بر روی تارهای مو نگه دارند.

# ترکیب روغن نارگیل با مواد آنتی باکتریال خواص ضد شپش آن را چند برابر خواهد نمود #

مزایای استفاده از روغن نارگیل برای دفع شپش‌

۱. روغن نارگیل، نرم کننده مو

شاید مهمترین مزیت استفاده از روغن نارگیل، ماندگار بودن خواص و تأثیرات آن به مدت طولانی باشد. چرا که مدت طولانی موهایتان را نرم تر، صاف تر و لغزنده تر نگه داشته و به طرز موثری به عنوان یک روش پیشگیرانه در برابر تهاجم های بعدی شپش ها عمل می کند. روغن نارگیل یک درمان کاملاً طبیعی و بسیار موثر می باشد که می تواند روند درمان و بهبود را در افراد مبتلا به شپش سر، تسریع نماید.

۲. کاهش خارش ناشی از شپش در سر

روغن نارگیل التهاب و خارش سر ناشی از شپش را رفع کرده و در نتیجه در کاهش عوارض شدیدی مثل ریزش مو ناشی از شپش، به شما کمک خواهد کرد و از این لحاظ نیز می تواند برگ برنده ای برای شما باشد. زیرا شپش سر در برخی افراد می تواند منجر به خارش شده و خارش زیاد سر نیز موجب ریزش مو می گردد.

روش استفاده از روغن نارگیل برای از بین بردن شپش

جهت از بین بردن شپش سر با روغن نارگیل خالص، لازم است آن را گرم نموده به پوست سر اعمال نمایید و کاملاً از قسمت ریشه ها به سمت پایین موها بمالید. پس از اینکه موها آغشته به روغن نارگیل شدند با استفاده از یک شانه مخصوص شپش، شپش ها یا تخم های شپش مرده را از موها جمع کنید. قبل از تکرار پروسه، موها را به طور کامل با شامپو شسته و خشک کنید.

این بار پس از آغشته نمودن موها به روغن نارگیل، موهایتان را داخل یک کلاه شنا یا حوله پیچیده و در طول شب (حداقل ۸ ساعت) به همان صورت رها کنید. صبح از یک شانه شپش برای جداسازی هر نوع شپش یا تخم باقیمانده استفاده کنید. این پروسه را می‎توانید تا زمان بهبودی و دفع کامل شپش ها تکرار کنید.

جدا کردن شپش‌ های مرده از مو با شانه ضد شپش‌ پس از اعمال روغن نارگیل

ترکیب روغن نارگیل و مواد آنتی باکتریال

اگر روغن نارگیل را با سایر مواد ضد انگل یا آنتی باکتریال ترکیب نمایید، خواص ضد شپش روغن نارگیل، بسیار مؤثرتر خواهد بود. از جمله این مواد آنتی باکتریال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیر
  • سرکه سیب
  • چای سبز
  • لیمو
  • روغن درخت چای
  • روغن آویشن
  • اکالیپتوس
  • زیره
  • رزماری
  • گیاه مریم گلی

“درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از روش های خانگی برای مداوا همیشه صبر بیشتری می طلبد. درمان های خانگی شپش سر، که بیشتر در مورد کودکان به کار می رود را باید با احتیاط انتخاب کرد زیرا به طور مستقیم روی سر و در تماس با پوست مورد استفاده قرار می گیرد. “

۲. درمان شپش سر با استفاده از سس مایونز

اگر به دنبال یک درمان مناسب برای شپش سر هستید، احتمالا استفاده از سس مایونز به گوشتان خورده است و حتما از شنیدنش متعجب شده و یا خندیده اید!!! برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از سس مایونز برای درمان شپش کارایی ندارد؛ اما بسیاری از والدینی که کودکانشان مبتلا به شپش شده اند، نتایج موفقیت آمیزی از به کار بردن آن گرفته اند.
اگر تردید دارید، می توانید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از سس مایونز از شر شپش سر خلاص شوید.

درمان خاگی شپش سر با سس مایونز

سس مایونز دقیقا چیست؟

ترکیبات اساسی سس مایونز شامل مواد زیر است:

  • روغن
  • سرکه یا عصاره لیمو
  • زرده تخم مرغ

این نشان می دهد که هر دو نوع سس های مایونز خانگی و تجاری، حدود هفتاد تا هشتاد و پنج درصد چربی دارد.

سس مایونز کم چرب هم شامل موارد زیر است:

  • نشاسته
  • ژل سلولز

دیگر ترکیبات نز در این نوع سس مایونز وجود دارد که باعث می شوند که این ترکیب، شباهت بیشتری به سس مایونز داشته باشد.

آیا سس مایونز می تواند شپش سر را درمان کند؟

هنگامی که برای درمان شپش سر اقدام می کنید استفاده از روغن می تواند راه درمانی خوبی برای از بین بردن شپش های بالغ باشد و به کارگیری سرکه و یا عصاره لیمو هم برای کشتن تخم های شپش می تواند چاره ساز باشد.

سرکه موجود در سس مایونز و اثر آن بر تخم شپش

البته مقدار سرکه موجود در سس مایونز بسیار کم است.
سرکه دارای استیک اسید بوده و این قابلیت را دارد که پوشش محافظ تخم های شپش را از بین ببرد به همین دلیل از سرکه برای نابودی تخم های شپش استفاده می شود.

روغن موجود در سس مایونز و اثر آن بر شپش های بالغ

روغن دارای خواص ویسکوزیته است. به این معنا که می تواند به عنوان ژل و یا چسب برای شپش های بالغ و تخم ها عمل کند و مانع از رسیدن اکسیژن به آن ها شود. در این صورت بیشتر شپش های بالغ از بین می روند؛ چون سس مایونز حاوی مقدار زیادی روغن است و همین دلیل خوبی است تا برای دفع و نابودی شپش مورد استفاده قرار بگیرد. البته بهتر است برای درمان شپش از روغن زیتون و روغن های گیاهی استفاده کرد. هیچ دلیل علمی وجود ندارد و هیچ تحقیقی این روش را تأیید نکرده است که سس مایونز اثربخشی کافی و مناسبی برای درمان شپش دارد. اما بسیاری از والدین از این روش استفاده کرده و از اثربخشی این درمان خانگی برای نابودی شپش های بالغ راضی هستند.

اگر بخواهید این درمان خانگی را امتحان کنید موارد زیر را به یاد داشته باشید:

۱. از سس مایونز کم چرب استفاده نکنید.
چرا که روغن کافی برای از بین بردن شپش های بالغ را ندارد. سس مایونز کم چرب و یا بدون چربی، کمتر از ده درصد روغن دارد؛ پس بهتر است از سس مایونز خانگی استفاده کنید.

۲. سرکه موجود در سس مایونز هیچ نقشی در از بین بردن تخم شپش ندارد.
زیرا مقدار سرکه در سس مایونز بسیار اندک است. بنابراین اگر سس مایونز را به عنوان یک درمان خانگی برای شپش سر انتخاب کرده اید به یاد داشته باشید که این روش فقط قادر به از بین بردن شپش های بالغ و نمف ها خواهد شد و تخم های شپش همچنان در سر باقی خواهند ماند.

روش استفاده از سس مایونز

سس مایونز را به طور کامل روی موها بمالید، به طوری که پوشش بسیار خوبی داشته باشد.

روش استفاده از سس مایونز در درمان شپش سر

در بزرگسالان می توانید سر را با یک پوشش پلاستیکی کاملا بپوشانید اما در مورد کودکان این کار توصیه نمی شود. بنا به توصیه متخصصین اطفال، سس مایونز باید به مدت هشت ساعت روی موها باقی بماند؛ در غیر این صورت به اندازه کافی کارآمد نخواهد بود. البته این مدت زمان بستگی به میزان آلودگی و نحوه پوشش موها توسط سس مایونز دارد. به دلیل تراکم بیشتر شپش ها در بعضی قسمت های سر، بهتر است در این نواحی از مقدار بیشتری سس استفاده کنید.

  • پشت گوش
  • قسمت انتهایی سر و نزدیک به خط گردن

اگر برای بچه ها از این روش استفاده می کنید نباید در طول شب سس مایونز روی موها و سر کودکتان قرار بگیرد؛ این کار می تواند خطرناک باشد زیرا اگر این مدت طولانی شود سس مایونز دچار فساد خواهد شد. پس از نابودی شپش های بالغ و نمف ها توسط سس مایونز، شما باید برای از بین بردن تخم هایی که توسط سس مایونز کشته نشده اند، از شامپوی مخصوص دفنوترین برای از بین بردن شپش استفاده کنید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. من الینا درامامی هستم

    سلام به همه حضدار گرامی من الینا هستم و نظرم اینکه که این اطلاعات درباره از بین بردن شپش این هستش که شما خیلی خیلی اطلاعات خوبی در این باره به من دادید ممکنه بعضی از دوستان خوششون نیومده ولی من که خیلی خیلی خیلی راضیم از این کانال خیلی ممنونم من خودم درگیر این بیماری شده بودم ولی با این اصلاعات و بااین کانال درمان شدم خیلی ممنونم هر چه قد هم تشکر کنم بسه

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

  2. naz&arad

    من الان از طریق پسرم از مدرسه ش، شپش گرفتم هم خودم هم پسرم، دو نفرمون شامپو دفنوترین زدیم، پسرم شپشاش مرده ن و موهاش و کوتاه کرد ولی من هنوز خوب نشدم، البته چون هنوز سرم خارش و سوزش داره این و میگم هنوز معاینه نشدم، ولی خواستم بگم من یک کتاب طبی قدیمی و عتیقه دارم که توش برای درمان شپش سس مایونز رو پیشنهاد کرده البته درمانهای زیادی داده، ولی جالبه برام منم سالها پیش که برای شپش خواهرم رفتم سراغ اون کتاب و درمان با مایونز رو گفتم بهش، بهم خندیدن و گفتن برو بابا مایونز چه ربطی به شپش داره منم جوابی براش نداشتم ولی خوشحالم که بعد از سالها روی مایونز تحقیق کردن و من جواب سوالم رو گرفتم۔

  3. رمی

    عالی

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.