آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟

این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد.

شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا مژه داشته باشند. آنها از خون شما تغذیه می کنند و به سرعت می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. راه‌های موثر متعددی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد و راه‌های زیادی ممکن است بی‌اثر باشند و بیش از آنکه مفید واقع شوند، ضرر داشته باشند. بیایید ببینیم که آیا سشوار کردن مو باعث از بین رفتن شپش می شود یا خیر، درمان های موثر برای از بین بردن شپش سر کدامند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد.

آیا سشوار می تواند در درمان شپش به ما کمک کند؟

آیا گرمای سشوار می تواند شپش را از بین ببرد؟

در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد از بین بردن شپش با سشوار وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ در این مورد امیدوار کننده بوده است. این مطالعه نشان داد که هوای داغ منتشر شده از منابع مختلف، سطوح اثربخشی متفاوتی در کشتن شپش دارد.

دانشمندان توافق دارند که هوای گرم با دمای بیش از ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) شپش و تخم های آن را می کشد. اما برای این منظور هوا باید به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر در آن دما جریان داشته باشد. اما این سطح از گرما اگر بیش از چند ثانیه نزدیک به پوست سر باشد می تواند باعث ایجاد ناراحتی، درد و سوختگی در نزدیکی پوست سر گردد.

علاوه بر این، لوسیون مالاتیون، دارویی که برای درمان شپش استفاده می شود، واکنش خطرناکی به گرما نشان می دهد. از این رو توصیه می شود که در حین استفاده از لوسیون، روش های درمانی دیگر را به کار نگیرید، سیگار نکشید و اجازه ندهید کسی در اتاق سیگار بکشد. سر خود را از منابع حرارتی مانند آتش یا اجاق گاز دور نگه دارید و وسایلی مانند اتوی مو، سشوار و … را استفاده نکنید.

آیا سشوار کشیدن مو باعث از بین رفتن تخم شپش می شود؟

تخم‌ شپش‌ها که nit نیز نامیده می‌شوند، در دمای بالا می‌میرند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند لباس‌ها، حوله‌ها و ملافه‌های استفاده شده توسط فرد مبتلا به شپش را با آب گرم بشویید و در هوای گرم خشک کنید.

خشک کردن با سشوار ممکن است حشرات را از بین ببرد. اما گرمای لازم برای از بین بردن آنها، بالای ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) برای بیش از ۵ دقیقه، ممکن است پوست سر را بسوزاند.

از بین بردن تخم شپش با سشوار امکان پذیر است؟

آیا گرما می تواند شپش را از بین ببرد؟

حرارت زیاد وقتی بیش از ۵ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده اعمال شود می تواند شپش را از بین ببرد. دمای مورد نیاز برای درمان موثر باید بیشتر از ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) باشد. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند لباس‌ها و ملافه‌هایی را که ممکن است شپش داشته باشند در آب های دارای حرارت بالا بشویید.

درمان های موثر برای از بین بردن شپش

درمان‌های مؤثر بدون نسخه (OTC)، داروهای تجویزی و برخی روش‌های دیگر برای حذف شپش وجود دارد.

درمان هایOTC

درمان های OTC برای از بین بردن شپش، شامل پیرترین (Rid) و پرمترین (Nix) که ترکیباتی آلی هستند، می باشند. در اصل، اینها نوروتوکسین هایی هستند که باعث مرگ شپش می شوند. افرادی که به گلابوسیا حساسیت دارند ممکن است به این درمان ها واکنش های آلرژیک داشته باشند، اما خطر آن کم است. با این وجود، از آنجایی که آنها نوروتوکسین هستند، از این درمان ها با دقت استفاده کنید تا از عوارض جانبی آنها جلوگیری کنید.

داروهای تجویزی

اگر مراقبت های خانگی به شما در خلاص شدن از شر شپش کمک نکند، پزشک ممکن است چندین گزینه دارویی برای رفع این مشکل برایتان تجویز کند. این داروهای تجویزی شامل:

  • لوسیون مالاتیون ۰.۵ % (Ovide): در مقایسه با درمان هایی مانندNix، میزان اثربخشی بالاتری دارد. اما بسیار قابل اشتعال است.
  • اسپینوساد ۰.۹% سوسپانسیون(Natroba): Spinosad برای از بین بردن چندین نوع حشرات، از جمله بسیاری از گونه های شپش، اثربخشی قابل توجهی داشته و توسط FDA تایید شده است. متخصصان این درمان را برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی کنند.
  • لوسیون لیندان: اثرات مثبت این لوسیون در از بین بردن شپش ثابت شده و برای استفاده در بزرگسالان مورد تایید FDA است. اما آکادمی اطفال آمریکا این درمان را برای کودکان توصیه نمی کند.
  • قرص ایورمکتین ۳ میلی گرم: ایورمکتین که یک داروی ضد کرم است باعث فلج و مرگ شپش می شود. کارشناسان تنها در صورتی آن را توصیه می کنند که سایر درمان های موجود به طور موثر شپش سر را از بین نبرند. این نگرانی وجود دارد که ایورمکتین خوراکی از سد خونی مغزی عبور کند و کودکان یک واکنش نامطلوب به آن داشته باشند.

خیس شانه زدن

شانه زدن موهای خیس هنوز هم یکی از موثرترین راه ها برای از بین بردن شپش سر است. این روش به مراتب از از بین بردن شپش با سشوار بهتر است. مراحل زیر را برای تست تاثیر شانه کردن مرطوب جهت از بین بردن شپش دنبال کنید:

  • موها را با آب اسپری و یا با شامپوی دارویی تجویز شده بشویید.
  • بخش های کوچکی از مو را جدا کرده و با شانه شپش دندانه ریز یا شانه معمولی آن ها را شانه کنید. شانه های فلزی ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشند. اسپری کردن سرکه سفید روی موها در حین شانه کردن ممکن است باعث از بین رفتن شپش ها از ساقه مو شود.
  • با دستکش یا بدون دستکش، شپش و تخم ها را از ساقه مو بیرون بکشید.
  • شپش و تخم ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید و آن را در توالت بریزید.
  • دست ها را بشویید و زیر ناخن هایتان را تمیز کنید.

ساده ترین راه خلاصی از شپش شانه زدن مداوم موی خیس است

خفه کردن شپش ها

خفه کردن شپش ها ممکن است راه موثر دیگری برای از بین بردن آنها باشد. برای خفه کردن شپش سر می توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

  • موها را جدا کرده و روغن زیتون را به پوست سر در ریشه مو بمالید.
  • روغن را در ریشه موها به طور کامل بمالید، سپس یک کلاه دوش یا پوشش غیر قابل نفوذ دیگری بر روی سر بگذارید. روغن زیتون اکسیژن شپش ها را قطع می کند و ممکن است احساس کنید که آنها شروع به حرکت می کنند. در این شرایط ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد تا آنها بمیرند.
  • در حالی که شپش و تخم ها را شانه می کنید، روغن را روی موها بمالید و از یک شانه فلزی با دندانه ریز یا شانه مخصوص شپش استفاده کنید و کوچکترین مناطق را نیز شانه بزنید.
  • پس از اتمام شانه کردن، روغن را با شامپوی شفاف کننده یا مایع ظرفشویی بشویید. ممکن است بیش از یک بار شستشو برای تمیز کردن موها لازم باشد.
  • موهای خشک را در زیر نور روشن برای یافتن هرگونه شپش مرده بررسی کنید.
  • تمام شپش ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید و دور بیندازید یا آنها را بشویید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درمان خانگی بی اثر بود یا پروسه درمان بیش از حد طاقت فرسا شد، با پزشک تماس بگیرید. کمک پزشکی برای درمان شپش وجود دارد و پزشک می‌تواند در این مورد گزینه‌های موثری را توصیه کند.

شپش ها حشرات انگلی هستند که به فولیکول‌های مو می‌چسبند. تولید مثل می‌کنند و تخم‌ می‌گذارند. آنها خون شما را می مکند و می توانند باعث خارش و ناراحتی شوند، اما ناقل بیماری نیستند. راه های زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد که یکی از آنها گرما است. برای از بین بردن شپش، حرارت باید بیش از ۵ دقیقه بالاتر از ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) باشد. اما در این مدت زمان، گرمای یک سشوار می تواند پوست سر را بسوزاند. داروها و شامپوهای موضعی بدون نسخه و با نسخه برای از بین بردن شپش در دسترس هستند. اگر درمان خانگی برای شما مؤثر نبود یا طاقت فرسا شد، به پزشک مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.

سفارش سم از طریق: