اگر فردی از اعضاء خانواده شما با مشکل شپش روبرو شده است؛ قبل از استفاده مجدد از لباس و رختخواب ها، باید مطمئن شوید که همگی آن ها عاری از شپش و آماده استفاده هستند. زیرا شپش می تواند به هر نقطه ای که در تماس مستقیم با سر است انتقال بیابد.

آیا شپش ها می توانند در رختخواب زنده بمانند؟

بدن و به ویژه سر مکان مورد علاقه شپش ها برای زندگی است.
این قسمت ها از بدن، ساعت های طولانی در تماس مستقیم با تشک و بالش و در کل، رختخواب ها قرار دارند. بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد، که تعدادی شپش از سر جدا شده و در رختخواب باقی بمانند و از این طریق بین سایر اعضای خانه گسترش بیابند.
در صورتی که یک شپش از سر جدا شود می تواند تا ۲۴ ساعت در داخل رختخواب زنده بماند.

زنده ماندن شپش در رختخواب به مدت 24 ساعت

 

شپش ها می توانند به هر چیزی که در تماس مستقیم با سر است منتقل شوند و مدتی کوتاه در آن زنده بمانند و از این طریق به میزبان بعدی انتقال یابند. یکی از این مکان ها که شپش ها در آن یافت می شوند رختخواب ها هستند. برای جلوگیری از انتشار شپش از طریق رختخواب، باید با استفاده سم ضد شپش و روش های پاکسازی، کلیه شپش ها را از بین ببریم.

جلوگیری از عدم گسترش دوباره شپش در خانه

برای جلوگیری از انتشار شپش از طریق رختخواب، تنها چاره این است که اقدامات پاکسازی را با نهایت سرعت ممکن انجام دهید. زیرا، شپش ها می توانند برای مدتی کوتاه به دور از بدن میزبانشان و و بدون تغذیه از خون او، زنده بمانند و در فرصتی مناسب به میزبان بعدی منتقل شوند. بنابراین، هرچه سریع تر اقدام به پاکسازی شپش ها کنید، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به شپش ها را کمتر کرده اید.

هرچند که روند درمان شپش از روی سر و بدن، می تواند آزاردهنده باشد و ممکن است نگران شپش هایی باشید که در گوشه و کنار خانه افتاده اند؛ اما دانستن این موضوع که شپش ها به طور کلی نمی توانند بیشتر از ۲۴ ساعت بدون تماس با انسان (میزبان انسان) زنده بمانند، خیالتان را راحت تر خواهد کرد. شستشوی استاندارد، که در مقاله پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش ها به آن اشاره شده و نیز جارو برقی کشیدن ساده، برای از بین بردن شپش های روی لباس تشک، بالش، پتو، مبلمان و فرش ها کفایت می کند.

# برای دفع کامل شپش از خانه باید اقدامات لازم را انجام دهید #

اقدامات لازم برای پاکسازی رختخواب از شپش

به طور کلی برای پاکسازی کامل شپش از خانه باید به کوچکترین موارد نیز دقت کرد. هر چند شپش ها نمی توانند بیش از ۲۴ ساعت بر اجسام زنده بمانند ولی باید اقدامات زیر را برای عدم تهاجم دوباره شپش ها و دسترسی آن ها به میزبان انجام داد.

  • جدا کردن وسایل فرد مبتلاء به شپش از سایر وسایل
  • شستشوی وسایل مربوط به رختخواب
  • شستشوی کامل لباس ها
  • خشک کردن آن ها به روش های مختلف
  • استفاده از اسپری های ضد شپش

۱ . جداسازی ملافه ها و رختخواب های فرد مبتلا به شپش

ابتدا همه روکش ها و ملافه های تشک را جدا نمایید.
برای اطمینان خاطر بیشتر، باید هر چیزی که در تماس با رختخواب ها بوده، حتی عروسک ها و لباس ها را، جمع آوری کنید. مراقب باشید که این اشیا، با افراد و یا وسایل دیگر برخورد نکند و تماس نداشته باشد؛ چون شپش ها می توانند از طریق تماس، گسترش یافته و نواحی دیگر را نیز آلوده کنند. برای اطمینان از پاکسازی دقیق خانه از شپش تمام موارد زیر را باید جدا کرده و بشویید:

  • ملافه تشک
  • روبالشی
  • رو تختی
  • لباس خواب
  • حوله
  • کلاه
  • شال
  • سایر منسوجات مورد استفاده

۲ . شستشوی رختخواب ها

پس از این که کلیه رختخواب های در تماس با فرد آلوده به شپش را جدا کردید، همه روکش ها و  ملافه ها را در آب داغ و صابون بشویید. به منظور دست یابی به نتیجه بهینه، دمای آب حداقل باید ۵۴ درجه سانتیگراد باشد. دمای پایینتر از دمای ذکر شده، برای کشتن شپش ها کافی نخواهد بود.

شستن بالش ها با آب داغ از انتشار شپش پیشگیری می کند

 

# شستشوی رختخواب ها از مهمترین اقدامات در دفع شپش از خانه است #

آیتم ها و وسایلی که قابل شستشو نیستند را در پلاستیک های کاملاً بسته قرار دهید.
آن ها را در اولین فرصت آن ها را به خشکشویی ببرید. در صورتی که این وسایل حتی امکان شستشو در خشکشویی را هم ندارد، می توانید آن ها را داخل کیسه پلاستیکی دربسته بدون درز و سوراخ، به مدت ۳ روز نگهداری کنید. این کار سبب می شود، شپش ها که بیش از ۲۴ ساعت توانایی تحمل گرسنگی ندارند، طی این مدت از گرسنگی بمیرند.
از این مرحله می توانید برای دفع تهاجم ساس نیز استفاده کنید.

 ۳ . خشک کردن رختخواب های شسته شده

برای اطمینان از نابودی شپش ها، لباس های شسته شده را خشک کنید.

  • استفاده از خشک کن
  • پهن کردن در آفتاب

هرچند خشک کردن ملافه ها و لباس های شسته شده، به روش های معمول، مانند قرار دادن آن ها در آفتاب یا جریان هوای عادی هم برای از بین بردن شپش ها کفایت می کند؛ اما می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر از ماشین خشک کن در بالاترین درجه آن برای خشک کردن ملحفه ها و رو بالشی ها و غیره استفاده کنید. رختخواب های خشک شده را، تا زمانی که تشک ها را به طور کامل از وجود شپش ها تمیز نکرده اید؛ در تماس مستقیم با هم قرار ندهید.

۴ . از بین بردن شپش در لباس ها و تشک

مرحله اول:

برای دفع کامل شپش ها می توان از جارو برقی استفاده کرد.
یکی از بهترین، ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های دفع شپش از لباس، تشک و بالش ها، استفاده از جاروبرقی با اتصالات لوله ای استاندارد یا جارو دستی، برای تمیز کردن آن ها است. برای این کار تنها وسیله مورد نیاز، یک جاروبرقی استاندارد است. نکته مهم این روش در این است که، هر دو طرف تشک ها را جارو برقی بکشید تا مطمئن شوید که تمام شپش ها، تمیز شده اند.

مرحله دوم:

چارچوب تخت خواب  را از بالا به پایین با جاروبرقی تمیز نمایید.
هرچند احتمال آلودگی مجدد از طریق چهارچوب تختخواب، پایین است؛ ولی بهتر است که برای امنیت و اطمینان بیشتر، آن را نیز با استفاده از جاروبرقی تمیز نمایید. قبل از استفاده از هر ملافه و روکش تمیز بر روی تشک، اطمینان حاصل کنید که چهارچوب تختخواب، با استفاده از جاروبرقی، کاملاً تمیز شده است.

استفاده از جارو برقی برای دفع شپش از خانه

 

# استفاده از جاروبرقی برای از بین بردنشپش یک روش هوشمندانه است #

مرحله سوم:

یک اسپری ضد شپش را بر روی تمام قسمت های تشک بپاشید.
انواع مختلفی از اسپری های  ضد شپش وجود دارد که مختص استفاده برای رختخواب و مبلمان هستند. این مواد را می توانید از طریق مراجعه به فروشگاه های سم، تهیه نمایید. این نوع اسپری ها، برای درمان افراد به کار نمی روند؛ بلکه از آن ها برای از بین بردن شپش های محیط استفاده می شود. در هنگام استفاده از شامپوی ضد شپش تضمینی دفنوترین حتماً برچسب های آن ها را مطالعه نمایید، تا از نحوه مصرف هر یک و موارد منع مصرف آن ها، مطمئن شوید. به عنوان مثال، از بسیاری از شامپوهای ضد شپش نمی توان برای درمان شپش در دوران بارداری استفاده کرد.

اسپری های ضد شپش، انتخاب نهایی خوبی هستند.
این اسپری ها می توانند در کمترین زمان ممکن، کلیه شپش های باقی مانده در محیط را از بین ببرند. اما استفاده از آن ها، در صورتی که می توانید محیط آلوده به شپش مثل اتاق خواب را حداقل به مدت یک شبانه روز، درب بسته نگاه دارید، ضروری نیست . زیرا شپش ها بدون تماس با میزبان انسانی طول عمر کمی دارند، و کم تر از ۲۴ ساعت می توانند زنده بمانند.

احتیاط!

اسپری های ضد شپش گاهی تاثیرات جانبی بروی حیوانات خانگی دارند.
بنابراین در صورتی که در خانه از حیوانی نگهداری می کنید، قبل از مصرف این قبیل مواد شیمیایی، تأثیرات آن ها را بر حیوان خانگیتان بررسی کنید.

توجه:

هرچند اسپری های ضد شپش به اندازه کافی برای کشتن هر گونه شپش موجود بر روی رختخوابتان تأیید شده اند ولی از آلودگی به شپش‌ها پیشگیری نمی کنند و برای پیشگیری از ابتلاء به شپش مناسب نیستند. همچنین از آلودگی مجدد به شپش‌‎ها جلوگیری  نمی کنند.

 

نظر خود را بنویسید

  1. زیبا

    فقط با ناخن تک تک بکن ریشه کن میشه وجوشانده اسفند وسرکه

    1. admin

      نه اصلا اینطور نیست

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.