” اگر درگیر شپش سر هستید ممکن است ابتدا آن را با شوره سر اشتباه گرفته باشید. ولی تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. اگر موهایی که آلوده به تخم شپش است شانه بزنید نقاط سفید و زرد رنگی که در آن وجود دارد از ساقه مو یعنی جایی که به آن چسبیده است جدا نخواهد شد؛ در حالی که شوره سر به راحتی از موها جدا می شود. “

چگونگی تشخیص تخم شپش از شوره سر

وقتی از طرف مدرسه یادداشتی درباره شپش های سر دریافت و یا به هر دلیلی می خواهید سر فرزندتان را جهت بررسی این آفات چک کنید، بایستی ابتدا از شکل ظاهری نیت ها یا همان تخم های شپش آگاهی کافی داشته باشید. از طرفی تخم شپش و شوره سر شباهت هایی با یکدیگر داشته و به همین دلیل لازم است که درباره تفاوت های این دو نیز اطلاعات کافی کسب نمایید.

تفاوت ها و شباهت های شوره و تخم های شپش

فرض کنید در سر فرزندتان نقاط سفیدی به اندازه دانه کنجد مشاهده نموده اید؛ چگونه می توانید تشخیص دهید که این دانه ها تخم شپش هستند یا فقط شوره یا ذرات کثیف بر موی او؟

تفاوت ها:

محل و نحوه قرار گیری تخم‌های شپش

تفاوت عمده و اصلی بین تخم های شپش سر و شوره این است که تخم های شپش به ساقه های مو می چسبند، آنان محکم به مو وصل هستند و به راحتی جدا نمی شوند.

تشخیص تخم شپش از شوره

 

محل و نحوه قرار گیری شوره سر

شوره سر به مو وصل نبوده و به راحتی از آن جدا می شود.

برای تشخیص شوره از تخم شپش می توانید از مواردی مانند:

  • شانه
  • دست
  • برس
  • تکان دادن شدید مو ها
    استفاده کنید.

در صورتی که در اثر این موارد ذراتی از موهایتان جدا شود، شما مبتلاء به شوره سر هستید.

دلایل بروز شوره سر

شوره یک فرم معمول و متداول اگزمای پوستی است. تصور می گردد که این عامل به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط پوست ایجاد و هنگامی که پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد شوره نامیده می شود. شوره همانند تکه های موضعی ضخیم، فلسی، سفید تا زرد رنگ پوست سر بوده و می تواند با قرمزی و تحریک پوست همراه باشد.

مشخصات ظاهری تخم‌های شپش

نیت های شپش سر مانند نقاط سفید تا زرد رنگ بر روی مو و به سایز یک دانه کنجد هستند. تخم های شپش به طول ۰.۸ و پهنای ۰.۳ میلیمتر می باشند. سرعت تخمگذاری شپش ها مانند اغلب آفات خانگی بسیار بالا است. هنگامی که شپش های ماده، روی سر، تخم گذاری می کنند، این تخم ها به رنگ خاکستری یا کاراملی بوده و پس از هچ نوزادان شپش و خالی شدن، به رنگ سفید تا زردفام در می آیند. بنابراین رنگ تخم ها همواره ثابت نبوده و به همین دلیل است که جهت تشخیص نیت ها نباید فقط رنگ را معیار و ملاک قرار دهید.

نحوه تشخیص نیت شپش در موی سر

مشاهده نیت ها می تواند کار بسیار مشکلی باشد. پس از هچ نوزادان از داخل تخم شپش، پوسته تخم ها می توانند تا چندین ماه در موی سرتان باقی بمانند زیرا همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم محکم به آن می چسبند؛ در صورت خالی بودن تخم شپش، رنگ تخم، مایل به سفید خواهد بود. وقتی فقط به رنگ توجه کنید نیت ها می توانند به راحتی با شوره سر اشتباه گرفته شوند؛ به همین دلیل بایستی سعی کنید که آنان را از موهایتان جدا سازید. اگر این ذرات به موهایتان چسبیده و جدا نمی شوند بدان معنا است که با تخم های شپش سر و کار دارید.

تفاوت های دیگر شوره سر و تخم شپش

  • نحوه پراکندگی
  • محل قرار گیری
  • جدا شدن از مو در نتیجه حرکت
  • جدا شدن از مو در نتیجه شانه کردن
  • برطرف شدن در اثر شستشو
  • قرار گرفتن بر رو پوست سر

همگی موارد فوق از تفاوت های بین شوره و تخم شپش هستند.
در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم نمود.

تشخیص تخم شپش از شوره

شوره سر معمولاً در تمامی پوست سر پراکنده است در حالی که تخم های شپش معمولاً بیشتر در پشت گوش ها و در ناحیه گردن می باشند یعنی جایی که شپش های ماده برای تخم گذاری ترجیح می دهند. اما در صورت تهاجم شدید شپش های سر، نیت ها را می توانید در کل سر کودکتان مشاهده کنید.

 

# شپش های ماده، پشت گوش ها و ناحیه گردن را برای تخم گذاری ترجیح می دهند #

نکته مهم دیگر این است که تخم های زنده شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر و حتی کمتر (معمولاً فاصله نیم سانتیمتری) گذاشته می شوند. اگر نیت ها را در فاصله ای بیشتر از پوست سر بیابید یا مرده اند و یا به هر دلیلی زیست پذیر نیستند و به همین دلیل لزومی ندارد که نگران هچ شدن آن ها باشید.

به یاد داشته باشید
تنها معیار محکم و اساسی جهت تشخیص نیت ها و شپش های سر این است که موهایتان را با دست برس بزنید. تخم های شپش چسبیده به مو باقی می مانند و شوره ها از آن جدا شده و خواهند افتاد. تنها و بهترین راه درمان شپش های سر نیز استفاده از شامپوی ضد شپش قوی دفنوترین می باشد که می توانید به راحتی آن را سفارش دهید.

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. ....

    سلام من همین امروز رفتم چکاب گفت شپش نداری ولی سرم چر بود و یک چیز سفید دیدم تو سرم ک ب راحتی هم جدا نشد میشه راهنمایی کنید

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …