” شپش های سر همه جا هستند. اگر بچه دارید و فرزندتان در کنار و اطراف کودکان دیگر است پس در معرض آلودگی به شپش قرار دارند. شپش ها در هر جامعه و هر مدرسه ای وجود دارند. اگرچه تمرکز والدین و متخصصان اطفال معمولاً روی درمان شپش سر است ولی با شپش های بیشتر و مقاوم تری مواجه می شوند و یا درمان آن ها را مشکل می یابند. احتمالا آموزش روش های پیشگیری به کودکان مهمترین موضوع و راهکار باشد. از آنجا که شپش ها نمی توانند از سر کودکی به سر کودک دیگری بپرند، پیشگیری از آن چندان سخت به نظر نمی رسد. اقداماتی هر چند ساده ولی مؤثر، می تواند تا حد زیادی از آلودگی به شپش ها پیشگیری نماید. “

بر خلاف باور عمومی مردم، ابتلا به شپش هیچ ارتباطی با کثیف بودن ندارد و هر کسی می تواند به این آفات مکنده خون، آلوده شود. معمولاً ابتلا به شپش سر از طریق تماس مستقیم سر با سر رخ می‌دهد، اما این موجودات کوچک می توانند از طریق لباس‌ها، وسایل بازی و حتی اسباب موجود در خانه نیز منتقل شود.

آیا پیشگیری از شپش ممکن است؟

نیازی نیست از ابتلاء به شپش وحشت کنید!!!
با اینکه شپش سر تا حدی چندش آور است اما در بیشتر موارد، تنها سبب خارش سر می شود.
از طرفی درمان شپش سر با شامپو ضد شپش بسیار ساده است.

در عین حال پیشگیری از ابتلاء به این آفات نیز امکان پذیر می باشد.
با چندین روش ساده ای که در زیر به آن اشاره می شود می‌توانید ریسک ابتلا به آن را کاهش داده و حتی مانع از ابتلا به شپش شوید.

۱. شناخت آفت شپش

با دشمنتان آشنا شوید.

باید مشخصات ظاهری شپش و رنگ و اندازه آن را بدانید.

 

پیشگیری از شپش

۲. بررسی مو برای یافتن شپش سر

به طور مرتب موهای خود را چک کنید.

شپش های سر آفت‌های ریزی هستند که سریع می‌خزند به همین دلیل ابتلا به شپش از طریق وجود نیت ها یا همان تخم های شپش شناسایی می‌شود. این تخم ها توسط شپش های بالغ به ساقه‌های مو چسبانده می شوند و به دلیل عدم تحرکشان، تشخیص آن ها راحت تر است؛ اما اگر این ذرات کوچک به راحتی از مو جدا شوند، این احتمال وجود دارد که شوره سر و یا کرک و پرز باشند. پس ابتدا باید بتوانید تخم شپش را از شوره سر تشخیص دهید.

موهای کودکان را ماهی یک بار چک کنید؛ به ویژه نزدیکترین قسمت ساقه مو به پوست سر و پشت گوش‌ها؛ جایی که برای شپش‌ها بسیار محبوب است. از ابتلا به شپش تا زمان شروع خارش در سر ممکن است شش هفته طول بکشد.

۳. عدم استفاده از وسایل دیگران

از به اشتراک گذاشتن وسایل کودکان نظیر کلاه و لباس با دیگر کودکان اجتناب کنید.

شپش‌ها می‌توانند بین یک تا دو روز بدون میزبان زنده بمانند و از طریق کلاه، کلاه های ایمنی و یا ورزشی، هدبند، هدفون، لباس، کت و شال به فرد دیگری منتقل شوند. بنابراین به کودکانتان بیاموزید که وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند چون امکان انتقال شپش از لباس فرد آلوده به لباس آن ها وجود دارد.

۴. عدم به اشتراک گذاری وسایل شخصی

هر فردی در خانه، شانه مختص به خود داشته باشد.

می توان از این ایده استفاده کرد و شانه هر فرد را با چسباندن اسمش روی آن مشخص و با قرار دادن در یک کیسه زیپ دار، آن ها را از هم تفکیک کرد. این کار را در صورت داشتن بیش از یک کودک در خانه امتحان کنید. با این کار می توانید سایر لوازم جانبی مربوط به مو را هم تفکیک نمایید.

پیشگیری از شپش

 

# از ابتلا به شپش تا زمان شروع خارش در سر ممکن است شش هفته طول بکشد #

۵. پیشگیری از ابتلاء به شپش با محصولات استاندارد

از شامپو و نرم کننده ضد شپش استفاده کنید.

شپش‌ها با بوهایی نظیر بوی روغن درخت چای، عصاره نعناع، روغن اکالیپتوس، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و علف لیمو دفع می‌شوند. شامپوی قوی ضد شپش دفنوترین با یکی از این رایحه ها انتخاب کنید و استفاده کنید.

۶. پیشگیری از شپش به روش خانگی

برای پیشگیری از ابتلا به شپش از اسانس‌ها استفاده کنید.

اسانس‌ها را نیز می‌توانید به شامپو و یا نرم کننده ای که استفاده می کنید، اضافه کنید.
همچنین می توانید چند قطره از اسانس را با آب مخلوط کرده و در یک بطری ریخته و روی وسایلی که احتمال انتقال شپش توسط آن هست نظیر کلاه و شال و لباس و حتی سر کودکان اسپری شود.

اسانس هایی مانند روغن نعناع علاوه بر شپش، برای دور کردن آفات بزرگتری نظیر موش هم کارسازند.

۷. پیشگیری از انتقال شپش از طریق لباس

محافظت از لباس ها در مقابل شپش با استفاده از اسپری ضد شپش.

اسپری خوشبوکننده نعناع فلفلی قادر به از بین بردن شپش و تخم آن است. اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض آلودگی قرار داشته باشید این اسپری را می توانید روی لباس‌ها، گیره و سنجاق مو، بالش‌ها و دیگر وسایل خانه که کودکان با آن در ارتباط مستقیم هستند استفاده کنید.

۸. پیشگیری از شپش در موهای بلند

اگر موی بلند دارید آن را ببندید و بالای سر جمع کنید.

شواهد نشان می دهد که دختران، کمی بیشتر از پسران به شپش مبتلا می شوند. بسته نگه داشتن و بافتن مو می تواند نقش مهمی در کاهش درصد ابتلا به شپش داشته باشد.

پیشگیری از شپش

 

۹. از بین بدن شپش رختخواب

از خشک کن لباس استفاده کنید.

اگر فرزندتان در معرض ابتلاء به شپش قرار دارد، بدانید که پیشگیری همواره بهتر از درمان شپش سر است.
برای پیشگیری از ابتلاء به شپش باید تمام لوازم مورد استفاده توسط کودک را بررسی کنید.
به عنوان مثال مطمئن شوید که تختخواب، بالش و اسباب بازی‌های خزدارشان کاملاً عاری از شپش و نیت باشند.
برای این کار می‌توانید بعد از شستن، این وسایل را به مدت پانزده دقیقه در خشک کن قرار دهید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. حدیث

    سلام ببخشید در صورت بغل کردن دو فرد که هر دو دارای مقنعه باشند انتقال می یابد؟ خاهش میکنم زود جواب بدید

  2. فاطمه

    چکار کنم که شپش بره دارو خونگی میخوام انجام بدم چجوری

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …

سفارش سم از طریق: