چگونه دوباره به شپش مبتلا می شویم؟ 

گاهی ممکن است تمام نکات مربوط به از بین بردن شپش مانند شانه کردن، مصرف شامپو مخصوص و شستن ملافه ها و لباس ها را رعایت کردید و مطمئنید که از شر شپش خلاص شده اید. اما دوباره شپش های مزاحم در سر شما لانه می کنند. ابتلا دوباره به شپش با توجه به مراحل سخت از بین بردن آن می تواند فرد مبتلا را دچار مشکلات فراوانی کند.

دو دلیل برای ابتلا دوباره به شپش وجود دارد:

  1. درمانی که برای از بین بردن شپش استفاده کردید، بی تاثیر بوده است.
  2. شما یا یکی از اعضای خانواده تان در تماس دوباره با شپش قرار گرفته اید.

ابتلا دوباره به شپش

بی اثر بودن روش درمان

 به چند دلیل ممکن است روش درمان شما نتواند شپش ها را به طور کامل از بین ببرد.

  • عدم انتخاب درمان مناسب
  • چرخه زندگی شپش

دلیل اول ممکن است به علت مقاومت بالای شپش ها به درمان دارویی باشد. تحقیقات نشان داده است که گاهی شپش ها در برابر درمان دارویی که در برخی مناطق جغرافیایی استفاده شده است، مقاومت نشان می دهند.

دلیل دوم نیز می تواند مربوط به چرخه زندگی شپش ها باشد. شپش های ماده بالغ معمولا روزانه ۸ تخم می گذارند. درمان های معمول، شپش های زنده و تخم های آنها را از بین می برند، اما ممکن است تعدادی زنده بمانند. بنابراین به دلیل چرخه زندگی شپش ها، توصیه می شود از دو دوره درمان ۷ تا ۹ روزه برای از بین بردن آنها استفاده کنید. اگر این دوره درمان را کوتاه کنید ممکن است تخم های شپش از بین نروند و بعد از مدتی سر از تخم بیرون بیاورند.

تخم های شپش دارای پوسته محکمی هستند. نفوذ به تخم شپش راحت نیست و باید ماده ای باشد که موجب حل شدن پوسته آن و در نهایت از بین رفتن تخم شپش بشود.

برای اینکه درمان، بیشترین تاثیر را داشته باشد، تمام دستورالعمل ها را به مدت دو هفته  انجام دهید تا به طور کامل از شر شپش های بالغ و تخم شپش خلاص شوید.

تماس دوباره با شپش، از مهم ترین دلایل ابتلا دوباره به شپش

 شما می توانید محیط منزل خود را از شپش پاک کنید. اما نمی توانید کنترلی روی محیط بیرون داشته باشید. ممکن است شپش از طریق مهدکودک، مدرسه یا ورزشگاه دوباره لای موهای فرزندان شما لانه کند. اما رعایت نکات زیر می تواند به دور نگه داشتن شپش از شما و خانواده شما کمک کند.

راه انتقال شپش به شما از طریق سر و مو می باشد، بنابراین از تماس سر به سر با دیگر افراد خودداری کنید. مهمانی های شبانه، اقامت در هتل، اردوها و ورزش هایی مانند کشتی می توانند عوامل انتقال شپش باشند.

مهم ترین راه ابتلا اولیه و ثانویه شپش، تماس سر با سر است

از کلاه، روسری، هودی و لباس های مشترک استفاده نکنید.

از گل سر، برس و یا شانه مشترک استفاده نکنید. (مطالعات نشان می دهد که دختران بیشتر از پسران مبتلا به شپش می شوند.)

حوله خود را از دیگران جدا کنید.

از تماس تخت، مبل، بالش و یا عروسک پولیشی شخصی که به تازگی به شپش مبتلا شده است، دوری کنید.

چگونه از ابتلا دوباره به شپش جلوگیری کنیم؟

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها و سازمان غذا و دارو، نیازی به صرف هزینه و زمان زیاد برای تمیز کردن خانه از شپش ندارید. شپش سر خونخوار است. اگر از سر انسان دور باشد، یک یا دو روز بیشتر زنده نمی ماند. شپش ها برای زنده ماندن علاوه بر تغذیه از خون به گرمای پوست سر میزبان نیز نیاز دارند.

احتمال آلوده شدن از طریق نشستن روی مبل یا دراز کشیدن روی زمین بسیار کم است.  رعایت نکات زیر می تواند احتمال ابتلا دوباره به شپش را به حداقل برساند.

ملافه ها، لباس ها و اسباب بازی های پولیشی را با آب داغ (۱۳۰ درجه فارنهایت) بشویید و خشک کنید.

اگر اقلام قابل شستشو نیستند، آنها را به مدت سه هفته داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید و در آن را محکم ببندید.

مبلمان و فرش ها را به طور مداوم جاروبرقی بکشید.

اگر شما و خانواده تان شپش سر دارید، نیازی به استفاده از اسپری های ضد شپش یا بخور نمی باشد، زیرا این محصولات در صورت استنشاق و تماس با پوست می توانند در بعضی از افراد مشکلاتی ایجاد کنند.

اگر نمی توانید از شر شپش سر خلاص شوید، بهتر است از پزشک در مورد بهترین روش های درمان سوال کنید.

مطمئنا شما دوست دارید که منبع دقیق این شپش ها را پیدا کنید، اما حیوانات خانگی خود را سرزنش نکنید. زیرا دوستان پشمالوی شما شپش سر را پخش نمی کنند.

 

نظر خود را بنویسید

سفارش سم از طریق: