” شپش سر، ناقل هیچ گونه بیماری نیست، اما گزش این حشره در افراد مبتلا به شپش، می تواند واکنش های آلرژیک به دنبال داشته باشد. این واکنش ها به صورت قرمزی و برآمدگی در نقاط مختلف پوست سر، که با خارش همراه است، بروز می کند و ممکن است تا هفته ها پس از تهاجم شپش ها ادامه یابد. “

چرخه زندگی شپش

زندگی شپش ‎ها به طور کلی از سه مرحله اصلی تشکیل شده است:

نخستین مرحله زندگی شپش

تخم شپش:

اولین مرحله از زندگی شپش ها، مانند سایر حشراتی چون مگس، مرحله تخم است.
به تخم شپش در اصطلاح ” نیت ” گفته می شود.
بسته به شرایط دمایی، بین پنج تا ده روز زمان لازم است؛ تا نیت‌ ها هچ شده و به نوزاد شپش تبدیل شوند. هر چه دما بالاتر باشد، سرعت هچ‎ شدن نیز افزایش می یابد.

چرخه زندگی شپش سر

دومین مرحله زندگی شپش سر

نمف شپش:

مرحله دوم زندگی شپش ها، مرحله نوزادی است؛ که با هچ شدن تخم ها آغاز می شود.
به نوزادان شپش ” نمف ” گفته می شود.
حدود یک هفته طول می کشد تا نمف ها به طور کامل رشد کنند و به شپش های بالغ، تبدیل شوند.

آخرین مرحله

شپش بالغ:

در مرحله آخر از زندگی شپش، نمف ها به شپش های بالغ تکامل می یابند.
شپش های بالغ توانایی تخم گذاری دارند و در صورتی که به منبع غذایی که خون انسان است، دسترسی داشته باشند؛ می توانند حدوداً ۳۰ روز زندگی کنند.

# هشدار! خارش شدید قسمت های مختلف پوست سر و گردن، می تواند نشان دهنده ابتلا به شپش سر باشد #

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با شپش های بالغ، خواه ” شپش سر ” یا ” شپش دستگاه تناسلی ” این است که؛ این حشرات، نمی توانند بیش از چهل و هشت تا هفتاد و دو ساعت بدون تغذیه از خون، زنده بمانند. اما تحقیقات نشان داده که “ شپش های بدن ” می توانند تا یک هفته بدون میزبان انسان، دوام بیاورند و به زندگی شان ادامه دهند. شپش های سر می توانند در هر جایی نزدیک به سر، از ابروها گرفته تا پشت گوش و گردن زندگی کنند. بنابراین، اگر به فردی که مبتلا به شپش است بیش از حد نزدیک شوید؛ طوری که در تماس مستقیم با خود فرد آلوده به شپش یا وسایل شخصی او مثل شانه و یا بالشی که اخیراً از آن ها استفاده کرده است، قرار بگیرید؛ شپش ها به سرعت به شما انتقال خواهند یافت.

# شپش تخم های خود را به ساقه مو می چسباند #

دلیل خارش سر فرد مبتلا به شپش سر

خارش سر مبتلایان به شپش به دو دلیل عمده ایجاد می شود.
اولین و مهم ترین دلیل، التهاب ناشی از گزیدگی و بزاق شپش است.
دلیل دوم، خارشی است که در نتیجه حرکت و خزیدن شپش ها به روی پوست سر ایجاد می شود.

ابتلاء به شپش سر

۱. خارش ناشی از گزش شپش ها:

شپش ها به هنگام تغذیه، برای جلوگیری از لخته شدن خون در محل گزیدگی، بزاق خود را در محل گزیدگی، تزریق می کنند. دلیل این کار این است که، بزاق شپش ها حاوی مواد ضد انعقادی است که در هنگام تغذیه از خون انسان، ترشح می شوند. همچنین آنزیم های موجود در بزاق شپش، جریان خون را در محل گزیدگی افزایش می دهند تا مکیدن خون برای شپش ها راحت تر شود. تمامی این ترشحات پس از ورود به خون افراد مبتلا به شپش، می توانند سبب بروز واکنش های آلرژیک در این افراد شوند.

# شپش سر نمی تواند بیش از ۴۸ ساعت خارج از سر انسان زنده بماند #

۲. القای حس خارش در نتیجه حرکت شپش ها:

شپش ها موجودات چالاکی هستند؛ که دائماً به روی پوست سر رفت و آمد می کنند.
گاهی این حرکت با هدف تغذیه، انجام می شود که در نهایت به گزش پوست توسط شپش می انجامد و گاه با هدف یافتن مکانی مناسب برای چسباندن تخم هایشان. برای درک بهتر از دلیل خارش ناشی از گزیدگی شپش ها و حرکات این آفات در ادامه به بررسی مختصر عادات و رفتار شپش سر خواهیم پرداخت.

# آلرژی به بزاق شپش شدت خارش ناشی از گزش این حشرات را افزایش می دهد #

عادات و رفتار های شپش سر

شپش ها به صورت چسبیده به ساقه مو زندگی می کنند.
این حشرات وقتی احساس گرسنگی کنند، از روی ساقه مو به روی پوست سر پا می گذارند و بررسی خود را به دنبال پیدا کردن محلی مناسب برای تغذیه، آغاز می کنند. طی این بررسی، ممکن است شپش، مسافت زیادی را بروی پوست سر طی کند؛ حتی در برخی افراد، به ویژه شب هنگام که خواب هستند، این احساس پیش می آید که چیزی روی پوست سرشان در حال ‌خزیدن است. زیرا شپش‌ها در تاریکی فعالیت بیشتری دارند و این مسئله می تواند، سبب القای حس خارش در فرد مبتلا به شپش شود. همچنین در زمان تخم گذاری، میزان تحرک شپش ها به دنبال یافتن مکانی مناسب برای چسباندن نیت هایشان، افزایش می یابد. در نتیجه، در چنین زمان هایی القای حس خارش نیز، بیشتر می شود.

# هرچند شپش ها ناقل هیچ گونه بیماری نیستند؛ اما شما را دچار خارشی غذاب آور می کنند #

محل گزیدگی شپش

شپش ها، هر نقطه ای از سر را که رگ مناسبی برای تغذیه در آن بیابند، گاز می‌گیرند! این حشرات به دلیل علاقه شدیدی که به گرما دارند بیشتر، قسمت های پشت سر و پشت گوش ها را که نسبت به سایر قسمت های سر، گرم تر هستند؛ برای تغذیه انتخاب می کنند.
در نتیجه گزیدگی شپش در این نقاط با تراکم بیشتری به چشم می خورد.

در محل گزیدگی شپش ها، برآمدگی های کوچک قرمز و یا صورتی رنگی به وجود می آید. گاهی ممکن است، در مرکز این برآمدگی ها قطره های خون خشک شده نیز دیده شود. خاراندن بیش از حد این عوارض، می‌تواند موجب ایجاد زخم و عفونت در پوست سر گردد.

آلرژی ناشی از شپش سر

آیا شپش سر می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود؟

احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در فردی که برای اولین بار در معرض هجوم شپش ها قرار ‌گرفته، بیشتر از افرادی است که قبلا این اتفاق را تجربه کرده اند. زیرا آنتی ژن های موجود در بزاق شپش، برای سیستم ایمنی بدن فردی که برای اولین بار توسط شپش گزیده شده، کاملاً ناشناخته است. در بیشتر موارد، خارش سر این افراد، بین ۲ تا ۶ هفته بعد از ابتلاء به شپش آغاز می شود و ممکن است هفته ها ادامه داشته باشد.

# خارش پوست سر و گردن از بارزترین علائم ابتلا به شپش است #

در واکنش آلرژیک ناشی از شپش، پوست سر به رنگ قرمز در می آید که این قرمزی گاهی با تورم و درد همراه است. همچنین ممکن است خارش قسمت های پشت گردن، موجب تحریک گره‌های لنفاوی شود که در این صورت لازم است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. هرچند علائم ناشی از گزش شپش می توانند با نشانه ‎های عفونت پوست مشابه باشند، اما ذکر این مورد ضروری است که شپش سر، نمی تواند حامل بیماری باشد. اما برای این که از دردسر های ناشی از گزش این حشرات نجات پیدا کنید یا این که دچار عوارض ناشی از عدم درمان شپش نشوید؛ بهتر است در صورتی که گرفتار آفت شپش هستید از شامپوی ضد شپش تضمینی دفنوترین استفاده کنید.

پس از درمان شپش نیز، نکات پاکسازی منزل پس از تهاجم شپش را اعمال کنید تا برای همیشه از شر این آفات خلاص شوید.

تخم شپش به دلیل پوسته مقاومی که دارد به شدت در برابر درمان مقاوم است!

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. زینب

    سلام مدتی هست دچار شپش سر شدم درمان خانگی ک بتونه هم شپش سر و هم تخم شپش رو از بین ببره و اینکه چ نکاتی در این مورد باید رعایت شه؟
    آیا استفاده از نفت برای از بین بردن شپش کافی است؟

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

  2. سحر

    سلام من متوجه نشدم سر پسرم شپش زده و نمیدونم از کجا گرفته اما الان سر خودم نوزادم و پسرم پر شده از تخم شپش رنگ سعید مثل پوسه سر چه کنم

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

  3. شقایق رسولی

    سلام.. من حدود یک ماه میشه که سرم شپش گرفته اولین بارمم هست استرس خیلی شدیدی دارم میترسم همسرم و پسرمم بگیرن … ولی از طرفی بدنمم خیلی خارش داره همش احساس میکنم تو بدنم به چی راه میره خصوصا پشتم , این دلیلش چیه ؟ یعنی بدنمم شپش زده؟
    آیا اسپره یا افشانه ای هست برای ضد عفونی کردن لوازم خونه؟

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.