” آلودگی به شپش‌ در‌ کل طول سال اتفاق می افتد اما طی سال تحصیلی تعداد موارد آلوده به شپش‌ بیشتر گزارش می شود. علت این امر نیز ارتباط نزدیک تعداد زیادی از دانش آموزان و شیوع شپش در مدارس است. دانش آموزانی که آلوده به شپش‌‌ تشخیص داده می شوند به خانه فرستاده می شوند و به خانواده آن ها نیز اطلاع داده می شود. وظیفه معلمان و مسئولان بهداشتی مدارس، مدیریت مشکلات شپش‌ سر و آگاهی دادن به دانش آموزان برای پیشگیری و کنترل شپش در مدارس است. “

راهکارهای کنترل شپش سر در مدارس

در سراسر جهان، شیوع شپش سر یک مزاحم و دردسر بزرگ برای میلیون ها کودکی است که به مدرسه می روند. کودکان در تمام طول مدت حضور در مدرسه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر در حین بازی کردن، غذا خوردن و درس خواندن دارند. برای پیشگیری از شیوع شپش در مدرسه باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • چه کارهایی می توان برای کنترل و جلوگیری از آلودگی به شپش انجام داد؟
  • چرا پیشگیری از شیوع شپش در مدارس مهم است؟

کنترل شپش سر در مدارس با آگاه سازی دانش آموزان و والدین

مدارس نقش مهمی برای کنترل و پیشگیری از شیوع شپش بازی می کنند.
اغلب مدارس نامه ای به والدین ارسال می کنند مبنی بر اینکه بعضی از دانش آموزان به شپش مبتلا شده‌اند و سایرین نیز در معرض خطر آلودگی به شپش قرار دارند. اکثر والدین وحشت می کنند و هیچ ایده و یا نظری برای خلاص شدن از این آفت سر ندارند، خصوصاً زمانی که متوجه شوند شپش به خانه آن ها هم راه یافته است.

دلایل شیوع گسترده شپش در مدارس

از طرف دیگر بعضی از والدین، معلمان و حتی کارشناسان بهداشت در مدارس، به این دلیل که شپش سر را حشره بی خطری در نظر می گیرند و آن را عامل انتقال بیماری نمی دانند، حداکثر تلاش خود را برای ریشه کن سازی و کنترل شپش سر در مدارس انجام نخواهند داد و همین امر موجب انتشار طولانی مدت و گسترده تر شپش بین دانش آموزان در مدرسه خواهد شد.

اگر شما نتوانید مشکل را به زودی حل کنید، خطرات ناشی از عدم درمان شپش، گریبانگیر شما خواهد شد. خارش مداوم سر موجب ایجاد زخم و خراش در محل خارش شده و تکرار آن می تواند موجب ایجاد عفونت و زخم های بزرگتر شود و راه را برای تجمع میکروب و فضولات شپش باز کند که همین امر منجر به ایجاد عفونت‌های باکتریایی شود. خطرات ناشی از عدم درمان شپش عبارتند از:

  • خارش مداوم پوست سر
  • ایجاد خراش ذر پوست سر در اثر خارش زیاد
  • احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی در اثر ایجاد زخم
  • تب بالا
  • احساس خستگی مفرط

خارش شدید ناشی از شپش در سر می تواند به زخم و عفونت تبدیل شود

# زخم های ناشی از خارش، موجب ایجاد عفونت های باکتریایی در افراد مبتلا به شپش می شود #

عوارض عدم درمان شپش سر در مدرسه

با گذشت زمان، افرادی که به شدت با شپش آلوده شده اند ممکن است تب و احساس خستگی شدید را تجربه کنند، زیرا شپش می تواند بر سیستم ایمنی بدن هم تأثیر بگذارد. اگر مدارس بتوانند قبل از اینکه همه دانش آموزان آلوده شوند سیاست های پاکسازی شپش در مدرسه را اجرا کنند نیازی به اینکه دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا نکنند نیست؛ زیرا رعایت بعضی از این اصول اولیه به شدت در پیشگیری از شیوع شپش سر موثرند.
درمان و پیشگیری از شپش سر بسیار مهم است.

چند نکته برای معلمان برای پیشگیری از شیوع شپش سر

این راهنمایی ها در چگونگی پیشگیری و کنترل شپش سر در مدارس به معلمان کمک خواهد کرد.

۱. آگاه سازی والدین

پس از تعطیلات، اطلاعات مهم و پیشگیرانه را برای آگاه سازی والدین ارسال کنید. این اطلاعات می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • شناسایی شپش
  • تشخیص تخم شپش از شوره
  • نحوه انتقال شپش
  • نحوه پیشگیری از ابتلا به شپش
  • بهترین درمان شپش سر

۲. بررسی هفتگی فاکتورهای بهداشتی برای کنترل شپش سر در مدارس

به والدین دانش آموزان تاکید کنید که به صورت هفتگی، سر کودکان خود را برای اطمینان از عدم وجود شپش بررسی کنند مانند بررسی سایر فاکتورهای بهداشت شخصی.

۳. آموزش به دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به شپش

به دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان مقاطع پایین تر، در مورد شپش آموزش دهید و به آن ها یادآوری کنید که از به اشتراک گذاشتن وسایل با همدیگر پرهیز کنند. زیرا امکان انتقال شپش از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل به شدت بالا می رود.

  • کلاه
  • برس
  • مقنعه
  • روسری
  • شال
  • لباس

۴. بررسی نشانه های وجود شپش در کلاس

دانش آموزانی که سر خود را بیش از حد می خارانند به دقت بررسی کنید. تجربه بسیاری از معلمان و کارکنان مدرسه ثابت کرده است که گاهی اوقات گروه کوچکی از دانش آموزان و والدین آن ها عامل ابتدایی و همیشگی انتشار، شیوع و بازگشت دوباره شپش در کلاس هستند. زیرا این والدین، شپش سر را در کودکان خود جدی نمی گیرند. در چنین مواردی معلم می تواند نقش بسیار مهمی را در برطرف کردن این مشکل ایفا کند و برای درمان سریعتر دانش آموز خود، به والدینش تذکر دهد.

۵. فراهم کردن امکانات برای پیشگیری از شپش سر

برای وسایل هر دانش آموز در کلاس، قفسه جداگانه ای قرار دهید تا دانش آموزان، امکان نگهداری وسایلی از قبیل لباس گرم، کلاه و شال را به صورت مجزا داشته باشند و بسیار مهم است که معلم اهمیت این کار را به دانش آموزان، یادآوری و تأکید کند.

پیشگیری از شیوع شپش در مدرسه ها با جداسازسازی وسایل دانش آموزان از یکدیگر

 

# معلمان می توانند نقش مهمی در برطرف کردن مشکل شپش ایفا کند #

استفاده از این قفسه ها می تواند بسته به امکانات موجود در مدرسه و شرایط آب و هوایی و خلاقیت معلم و دانش آموزان متغیر هم باشد. این اقدامات ساده اگر به طور مؤثر انجام شوند می تواند روش بسیار خوبی برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به شپش سر باشد و بدین ترتیب از درمان های مکرر و گاهی خسته کننده و خطرناک بر حذر باشیم.

همچنین معلمان و کارشناسان بهداشت مدارس می توانند با آگاه کردن والدین از آلودگی فرزندانشان به شپش، آن ها را در استفاده از شامپوی ضد شپش مناسب و مؤثر دفنوترین برای درمان، راهنمایی نمایند.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. ندازمانی پور

    دخترتی من ۷ساله و ۴ساله هستن الان دو ساله با انواع دکتر رفتم پماد دادن شامپو دادن ولی نتیجه ای نگرفتم خاستم بدونم چیکار کنم رشک خیلی دارن

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

    2. ا

      سلام .درمان خانوادگی .
      درمان همکلاسی ها
      با استفاده صحیح از لوسیون دایمیتکون
      از بین بردن رشک ها یا تخم شپش

    3. Fatemeh

      چطوری دوساله خوب نشده؟ رنگ مو بذار خیلی جوابه منم رنگ مو گذاشتم رفت همش البته رشک کنده نشد از موهام خب اونارو باید خودت در بیاری هرروز حموم ببر تشک پتو اینارو اتو کن دو دست لباس مشخص کن اونارو بپوشن و بشورشون هرسزی میرم همون و از داروی دایلیس استفاده من فوق‌العاده

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …