خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر

با اینکه شپش های سر حشرات بیماری زایی نیستند اما خطرات عدم درمان شپش سر می تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد. درمان شپش سر نیازمند تلاش و صبر بسیار زیادی است  اما شخص مبتلا در نهایت با استفاده از روش های درمانی مناسب بهبود خواهد یافت.

درست مانند مورچه، شپش نیز به ندرت، آسیب ها و عوارض جدی از خود بر جای می گذارد.
با این حال آگاهی از عواقب و عوارض عدم درمان شپش سر به مدت طولانی، به طور قطع می تواند از ایجاد این نوع از آسیب ها به ویژه در کودکان پیشگیری کند.

# شپش های سر موجب خارش، حساسیت و سوزش شدید در پوست سر می گردند #

دلایل خارش و زخم ناشی از شپش

 

زخم شدن پوست سر

غذای شپش سر از مکیدن خون پوست سر انسان تأمین می شود.
شپش سر برای زنده ماندن و تولید مثل، نیاز به گاز گرفتن پوست سر و تغذیه از رگ های خونی دارد. این نوع تغذیه سبب ایجاد زخم در پوست سر می شود. در صورت عدم درمان شپش سر، در افراد حساس، منجر به ایجاد زخم و واکنش های آلرژیک ناشی از شپش می شود.

خارش پوست سر

دلیل خارش های مداوم پوست سر نیز حرکت شپش روی آن است.
حرکت شپش روی پوست سر موجب خارش در قسمت های مختلف پوست سر شده و گزش آن می تواند موجب سوزش شود. اگر تعداد شپش ها روی سر زیاد شده و درمان نیز انجام نگیرد و یا به کندی انجام شود، علاوه بر زخم های ناشی از گزش شپش، زخم های ناشی از خارش پوست سر، خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر را دو چندان می کند.

خطرات عدم درمان شپش سر

 

بررسی خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر

اگر پوست سر کودکان مبتلا به شپش به مدت طولانی دچار خارش شود، این کار می تواند در نهایت موجب پوسته پوسته شدن و حتی ایجاد زخم در پوست سر گردد و ممکن است پوست سر، که در آن زخم ایجاد شده، عفونت کرده و منجر به ایجاد شرایط بدتری گردد. عفونت های خاصی که لایه های سطحی و عمیق پوست را تحت تأثیر قرار می دهند احتمالاً جهت درمان نیازمند آنتی بیوتیک خواهند بود.

مشکلات پوستی ناشی از شپش

شپش های سر، با برخی عفونت های پوستی در ارتباط هستند.
از جمله این عفونت ها عبارتند از:

  • تیفوس
  • زرد زخم
  • عفونت های باکتریایی پوستی

بیماری تیفوس در نتیجه شپش سر به ندرت اتفاق می افتد.
این بیماری یک بیماری دردناک و خطرناک می باشد. بیماری تیفوس ناشی از گزش شپش سر می باشد و نه ناشی از خاراندن پوست سر. شپش ها می توانند حامل عفونت بوده و آن را در سراسر بدن انسان انتشار دهند.

” هر بیماری در صورت عدم توجه به فرآیند درمان، می تواند مسبب مشکلات بیشتری باشد. درمان شپش سر به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را در فرد مبتلا بیشتر کند. “

خارش مداوم پوست سر می تواند منجر به عفونت پوستی شود.

عوارض ناشی از عفونت های پوست و مو

عفونت های پوستی در سر عوارضی به همراه دارند که عبارتند از:

  • ریزش موی سر
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونی شدن پوست سر و ساقه مو

در موارد تهاجم شدید شپش ها، احتمال دارد موهای شخص مبتلا دچار ریزش شوند و در برخی افراد نیز در صورت تداوم آلودگی ممکن است در قسمت هایی که شپش های زیادی وجود دارد، رنگ پوست تغییر کرده و تیره تر گردد. حتی ممکن است ساقه های مو نیز عفونی گردند. این شرایط عموماً بدون علامت و نشانه قبلی اتفاق می افتد و از طریق برآمدگی های سفت بر روی موی آلوده به شپش تشخیص داده می شود.

تهاجم شدید شپش و خارش زیاد پوست سر می تواند منجر به ریزش مو گردد

 

# در موارد تهاجم شدید شپش ها، احتمال دارد موهای شخص مبتلا دچار ریزش شوند #

معمولترین شکایت و مشکل ناشی از شپش سر، بازگشت مجدد این آفات است.
اگر درمان شپش سر به موقع انجام نشود و شپش های سر از مو دفع نشده و لباس ها، اشیاء و رختخواب نیز به طور کامل از وجود این حشرات پاکسازی نشوندابتلا به شپش دوباره اتفاق خواهد افتاد. در این صورت خطرات عدم درمان شپش سر فرد مبتلا به شپش را تهدید خواهد کرد. شپش های سر بسیار سریع انتشار می یابند زیرا شپش های سر ماده نیز در عرض ۱۰ روز تعداد زیادی تخم می گذارند. به همین دلیل درمان به موقع و مناسب شپش مثل استفاده از شامپو دفنوترین می تواند ما را از مشکلات بعدی عدم درمان شپش دور سازد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. صدیقه

    سرم خیلی میخواره چیکار کنم زخم هم شد چیکار کنم لطفن راهنمایی کنید😐😔

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …