یکی از ضروری ترین اقدامات لازم برای ریشه کن کردن کامل شپش ها و همچنین جلوگیری از ابتلای سایر افراد خانه به شپش، پاکسازی کامل خانه، پس از هر بار تهاجم شپش است. به این منظور باید کلیه وسایل خانه، چه آن هایی که در ارتباط با فرد آلوده به شپش بوده اند و چه سایر وسایل مانند مبلمان و فرش ها، به دقت تمیز و ضدعفونی شود. زیرا شپش های که از روی سر و مو ها به پایین افتاده اند نیز، می توانند مدتی را بدون وجود میزبان انسانی، زنده بمانند و در فرصتی مناسب خود را به فرد دیگری منتقل کنند.

” پس از درمان کامل تهاجم شپش برای این که احتمال شیوع مجدد این انگل ها را به صفر برسانید؛ می بایست منزل و کلیه وسایلی را که فرد مبتلا به شپش در تماس با آن ها بوده به کلی تمیز کنید. زیرا شپش ها این قابلیت را دارند برای مدت محدودی به دور از بدن میزبان خود زنده بمانند و همین امر سبب می شود، احتمال شیوع دوباره ی شپش ها حتی پس از درمان آن نیز بالا باشد. “

جلوگیری از شیوع مجدد شپش

شپش های سر می توانند در لباس هایی مثل کلاه متصل به کاپشن، روسری، کلاه، شال و یا در وسایلی از قبیل؛ رختخواب، تشک، فرش، بالش و عروسک های پرزدار و مخملی، پنهان شوند و مدت کوتاهی را تا پیدا کردن میزبان جدید، در این مکان ها سپری کنند. شپش ها می توانند در هرجایی که فرد مبتلا به شپش در آن جا رفت و آمد داشته، موجود باشند و به همین دلیل لازم است که خانه و به ویژه محل خواب کودکان را به خوبی تمیز و از وجود شپش ها پاک کنید. 

پاکسازی شپش از خانه

 

# برای از بین بردن شپش های لباس، آن ها را به صورت فشرده در ماشین لباسشویی یا خشک کن نریزید. #

اولین اقدام پس از درمان تهاجم شپش:

اولین قدم پس از این که با استفاده از درمان های خانگی شپش و یا شامپوی ضد شپش تضمینی دفنوترین، شپش ها را ریشه کن کردید، این است که به سراغ نظافت منزل بروید.

پاکسازی خانه از شپش

>> اتاق خواب:

 تمیز کردن منزل را از اتاق خواب شروع کنید.

۱. پاکسازی رختخواب

– لحاف، بالش، پتو و غیره را جمع آوری کرده و داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.
این وسایل را به دقت جابجا کنید؛ تا در صورتی که شپشی زنده، در میان آن ها وجود دارد، راهی برای گریز نداشته باشد. سپس همه رختخواب ها را در داخل ماشین لباسشویی با دمای بالا بشویید و با استفاده از خشک کن، در دمای بالا به مدت ۴۵ دقیقه خشکشان کنید. زیرا بسیاری از حشرات مانند ساس و شپش، نسبت به شستشو در دماهای پایین مقاوم هستند.

توجه داشته باشید
در صورتی که تعداد ملحفه ها و پتوها بیشتر از ظرفیت خشک کن بود و قادر به خشک کردن آن ها در یک نوبت نبودید، تا زمانی که خشک کن خالی شود و جا برای قرار دادن این وسایل باز شود باقی آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی کاملاً بسته و محفوظ قرار دهید.

پاکسازی شپش از خانه

تراکم بالای لباس در خشک کن مانع از کشته شدن شپش ها می شود.

۲. پاکسازی تشک

تشک را به ویژه در قسمت های چین دار و درزها به خوبی با جارو برقی تمیز نمایید.
مخصوصاً بخش هایی از تشک که سر به روی آن قرار می گیرد، با دقت بیشتری جارو بکشید.

۳. پاکسازی تخت خواب

اسپری مخصوص کشتن شپش یا سم ضد شپش را روی تشک ها و چهارچوب تخت بپاشید تا اگر شپشی در این مکان ها زنده باقی مانده، از بین برود.

۴. پاکسازی لباس ها

انواع لباس ها به ویژه آن هایی که در تماس بیشتر با سر و گردن هستند؛ از جمله کت، شال و مخصوصاً لباس های کلاه دار را با استفاده از حرارت بالای ماشین خشک کن، خشک کنید. دمای بالای خشک کن، کلیه شپش های باقی مانده بر روی لباس ها را، از بین می برد.

>> پاکسازی شپش از اتاق نشیمن خانه ها:

در مرحله دوم پاکسازی خانه از شپش به سراغ اتاق نشیمن بروید. 

۱. پاکسازی فرش و موکت

کف خانه و فرش های تمامی اتاق ها به ویژه اتاق نشیمن را با استفاده از جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید، تا اگر شپشی از سر جدا شده و به زمین افتاده، از بین برود.

۲. پاکسازی سنگ و سرامیک

پس از این که کل کف خانه را جارو کشیدید، تمام سطوح کف خانه را از فرش و موکت تا سنگ و سرامیک، با دستمال خیس شده با آب گرم، دستمال بکشید. همچنین می توانید از انواع پاک کننده های طبیعی دلخواه خود، مانند محلول سرکه  و جوش شیرین برای پاکسازی کف خانه، استفاده نمایید.

پاکسازی خانه از شپش

۳. پاکسازی مبلمان

سطح مبل ها را به کمک جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید. پشتی مبل ها را جدا کنید و قسمت های پشت آن ها و دسته مبل ها در دو طرف مبل را با جارو برقی کاملاً تمیز نمایید و از اسپری مخصوص کشتن شپش در این قسمت ها استفاده کنید. اسپری موثری که هر نوع شپش و یا تخم شپش موجود را در صورت تماس با آن، نابود خواهد کرد.

>> اتاق کودکان:

۱. پاکسازی لباس ها

همه لباس ها از جمله کت، شال، سویتشرت و غیره را که در کنار لباس های آلوده به شپش قرار داشته یا آویزان بوده اند، جمع آوری نمایید. برای مثال، اگر لباس کودک شما در کنار لباس های دیگر آویزان شده است، باید تا زمانی که از خشک کن برای  پاکسازی آن ها استفاده نشده، درون کیسه های پلاستیکی بدون درز و کاملاً بسته نگهداری شوند. یکی از دلایلی که شپش ها به سرعت در کلاس ها گسترش می یابند، این است که شپش سر قادر است از لباسی به لباس دیگر بخزد. به همین دلیل شال و روسری و کلاه ها را نیز با دقت جدا سازی نمایید و طوری قرار دهید که با هم در تماس نباشند.

انتقال شپش‌ها از طریق لباس

۲. پاکسازی اسباب بازی ها

اسباب بازی های پرزدار را که احتمالاً در تماس با فرد مبتلا به شپش بوده اند، پس از شستن با آب گرم، در خشک کن قرار داده و با حرارت بالا به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه خشک نمایید و یا به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت داخل یک کیسه پلاستیکی بدون درز و دربسته قرار دهید. لطفاً توجه داشته باشید که شپش ها نمی توانند مدت زیادی دور از سر میزبان، زنده بمانند؛ چون شپش ها برای زنده ماندن به گرما و خون پوست سر و یک میزبان، نیاز دارند. بنابراین قرار دادن اشیاء آلوده به شپش در فضایی دور از انسان ها، یک روش پیشگیرانه ساده ای در جلوگیری از انتشار شپش ها است.

۳. پاکسازی وسایل مرتبط با سر و مو

پس از درمان کامل شپش ها، تمام موارد مرتبط با موی سر را ضدعفونی کنید.
برخی از این موارد عبارتند از:

  • برس
  • شانه
  • سنجاق سر
  • گیره سر
  • هدبند
  • کش مو
  • روسری
  • هدفون
  • تل
  • کلاه
  • حوله
  • و …

برای پاکسازی می توانید این موارد را در مخلوطی از شامپوی مخصوص ضد شپش و آب داغ، به مدت یک ساعت بخیسانید. سپس موهای باقی مانده در آن را جدا کرده و آبکشی نمایید، تا این وسایل به طور کامل از وجود شپش ها پاک شوند.

انتقال شپش‌ها از وسایل مرتبط با مو

>> پاکسازی موارد خارج از خانه

۱. پاکسازی بخش داخلی اتومبیل

برای پاکسازی اتوموبیل از وجود شپش، اینگونه عمل کنید.

ابتدا داخل اتومبیل را با جاروبرقی کاملاً تمیز کنید.
سپس صندلی های اتومبیل به ویژه قسمت پشتی صندلی که سر را به آن تکیه می دهیم را با یک پارچه خیس و گرم تمیز کنید؛ و در صورت امکان، تمام صندلی ها را جاروبرقی بکشید تا احتمال شیوع دوباره شپش در منزل را به کلی از بین ببرید؛ زیرا ممکن است چند تایی شپش از سر فرد مبتلا، درون اتومبیل افتاده باشد و اگر آن ها را تمیز نکنید، دوباره گرفتار شپش شوید.

 

نظر خود را بنویسید

  1. ف

    سلام‌من‌بیست‌روز‌پیش‌متوجه‌شدم‌سرم‌شپش‌ورشک داره‌ولی‌الان‌تمیز‌تمیز‌کردم‌همه‌جا‌رو‌هم‌ضد‌عفونی‌کردم‌ولی‌همش‌احساس‌میکنم‌سرم‌میخاره‌یه‌چیزی‌داره‌رو‌مو‌هام‌راه‌میره‌ولی‌شونه‌میکنم‌میگردم‌هیچی‌نیست‌وسواس‌گرفتم‌چه‌کنم

  2. اسما محمدی

    کاغذ و کتاب را چگونه از شپش پاک کنیم

  3. النا تیموری

    سلام وقت بخیر
    ببخشید ممکنه شپش روی وسایل مدرسه مثلذپاک‌کن و‌مداد و خودکار و …. باشه ؟
    چجوری از بین میره
    من شپش ندارم‌گوش شیطون کر، اما همش تلقین میکنم
    وسیله هامم هر روز با الکل ضدعفونی میکنم

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.