‌‌‌بر خلاف آنچه بسیاری از افراد معتقدند، شانه های ضد شپش در واقع شپش سر را به طور کامل از بین نمی برد بلکه این ابزار به طور مکانیکی شپش ها را از ساقه مو بر می دارد با این وجود شانه ضد شپش ابزار بسیار مؤثری برای خلاص شدن از تخم شپش و شپش های تازه هچ شده یا لاروها می باشد و فرد مبتلا به شپش را از خطرات عدم درمان شپش سر دور می کند. البته استفاده از این نوع شانه در صورتی نتایج مثبتی در بر دارد که به درستی و با دقت مورد استفاده قرار بگیرد.

شانه ضد شپش چیست؟

شانه‌ ضد‌ شپش‌ وسیله ای کاربردی برای دفع تخم شپش‌ از‌ مو است.
شانه‌ های ضد شپش نسبت به شانه های معمولی دندانه های دقیق تری دارد به این معنی که فضای بین دندانه ها خیلی خیلی به هم نزدیک هستند. این فاصله کم در شانه برای به دام انداختن تخم های ریز شپش در لا به لای موها طراحی شده است. شانه های ضد شپش نسبت به سایر شانه های معمولی تفاوت های ویژه ای دارند.

این ویژگی ها عبارتند از:

  • فاصله بسیار کم بین دندانه های شانه
  • وجود شیارهای ریز روی هر دندانه

شانه ضد شپش

انواع شانه های ضد شپش

  • شانه های فلزی
  • شانه های پلاستیکی
  • شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی

بعضی از این شانه ها دندانه های بلند و فلزی دارند و بعضی دیگر دندانه های کوچک و پلاستیکی دارند.
بین این دو نوع شانه‌ ضد‌ شپش، شانه هایی که دندانه های فلزی و بلند دارند بیشتر توصیه می شوند. هر چه دندانه ها به هم نزدیک تر باشند بهتر است و در عمل کارایی بالاتری دارد. همانطور که شانه ضد شپش‌ بین بخش هایی از مو حرکت داده می شود دندانه ها به تخم های شپش، لاروها و شپش ‎های بالغ گیر می کنند.

در حقیقت، شانه‌ های شپش‌ دارای نتایج خوبی در از بین بردن شپش‌ هستند و در مورد تخم ها نیز که به سختی قابل مشاهده هستند اثرات استفاده از  شانه ضد شپش‌‌ نیز قابل توجه خواهد بود.

 

شانه‌های ضد شپش با دندانه‌هایی که به هم نزدیک‌تر هستند، برای مبارزه با شپش‌ها و تخم‌های آنها طراحی شده‌اند. این شانه‌ها به دلیل نزدیکی دندانه‌ها از امکان عبور شپش‌ها به طور موثری جلوگیری می‌کنند و تخم‌ها را در لایه‌های موها به خوبی به دام می‌اندازند. این ویژگی‌ها به شانه‌های ضد شپش امکان ارائه مراقبت بیشتری در مقابل حشرات مزاحم می‌دهد.

همچنین، برخی از شانه‌های ضد شپش از موادی ساخته شده‌اند که می‌توانند شپش‌ها را بکشند یا رشد آنها را مهار کنند. مثلاً، ممکن است از موادی مثل پیرتروئیدها، نئونیکوتینوئیدها، یا اسانس‌های گیاهی استفاده شود که به عنوان حشره‌کش‌های طبیعی شناخته می‌شوند.

به طور کلی، شانه‌های ضد شپش با دیگر شانه‌ها در طراحی و مواد مورد استفاده تفاوت دارند تا بهترین مراقبت را در مقابل شپش‌ها فراهم کند

 

نحوه استفاده از شانه ضد شپش

شانه‌ زدن موها با شانه ضد شپش یکی از‌ بهترین راه ها برای درمان شپش‌ است.
بر اساس برخی از تحقیقات، شانه ضد شپش راه حل مناسبی برای از بین بردن شپش سر است. استفاده از شانه ضد شپش اگر با فواصل زمانی مشخص و با دقت دنبال شود قطعاً نتایج خوبی در پی دارد. شانه ضد شپش‌‎ فلزی انتخاب کنید و نه نوع پلاستیکی آن را! شانه ضد شپش‌ از‌ جنس استیل، بهترین نوع از شانه های فلزی است که دندانه های آن فواصل بسیار نزدیکی به همدیگر دارند.

از بین بردن تخم شپش‌ با شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی

شانه های الکتریکی ضد شپش، روی موهای خشک استفاده می شوند.
برای استفاده از این شانه نیازی به خیس کردن موها نیست.
این نوع شانه ها با استفاده از شوک، موجب کشتن شپش بالغ می شوند که این شوک قادر به از بین بردن تخم و یا حتی لارو های شپش که به تازگی از تخم بیرون آمده اند، نیست.

برخی از افراد استفاده از شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی را توصیه می کنند چون فکر می کنند شپش‌ های بالغ را به طور کامل از بین می برد اما علاوه بر اینکه این ادعای درستی نیست و این دستگاه قادر به از بین بردن تخم شپش‌ نیست، بسیار گران هم هست.

شانه های ضد شپش الکتریکی

 

” شانه‌ ضد‌ شپش‌ یا شانه‌ های مخصوص شپش ابزار کمکی ساده ای برای دفع شپش‌ محسوب می شوند که البته برای از بین بردن قطعی شپش‌، به تنهایی نمی توان به شانه‌ ضد‌ شپش‌‌ بسنده کرد. برای کارایی بیشتر این شانه ها، باید مراحل مشخصی در فرآیند شپش‌ زدایی انجام داد. “

مراحل استفاده از شانه ضد شپش

شانه کردن با شانه ضد شپش‌ نیاز به انجام مراحل آماده سازی دارد.

  • شستن مو (خیس کردن مو)
  • شانه زدن با یک شانه معمولی یا برس
  • تقسیم کردن مو به چند دسته کوچک
  • تمیز کردن شانه‌ ضد‌ شپش‌ بعد از هر بار شانه‌ زدن

شستن مو

فارغ از اینکه چه نوع و جنسی از مو دارید، در ابتدا موها را بشویید.
این کار باعث می شود تا موها نرم تر شده و استفاده از شانه راحت تر باشد. قسمت کمر و شانه خود را با یک حوله سفید بپوشانید با اینکار جلوی خزیدن شپش به داخل لباس هایتان را خواهید گرفت. همچنین زمانی که شپش و تخم شپش را از مو جدا می کنید بتوانید آن ها را به راحتی ببینید و علاوه بر این موارد نگران پخش شدن آلودگی به سایر مکان های خانه نبوده و در واقع این کار پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش را برای شما آسان تر خواهد نمود.

شانه زدن مو با شانه معمولی

موها را ابتدا با یک شانه معمولی شانه کنید تا گره مو را باز کنید.
سعی کنید هنگام استفاده از شانه ضد شپش‌ تا حد ممکن شانه را به پوست سر نزدیک کنید. تخم های شپش در قسمت ابتدایی موها زندگی می کنند، خیلی نزدیک به پوست سر، معمولاً با فاصله یک سانتیمتر.

ایجاد دسته های کوچک مو

برای اینکه بتوانید تعداد بیشتری از شپش‌ و تخم شپش‌ را از لابلای موها پیدا کنید بهتر است حتما موها را به دسته های کوچک تقسیم کرده و دسته به دسته آنها را شانه‌ کنید و بعد از اینکه هر دسته را با شانه ضد شپش شانه‌ کردید می توانید آن را بافته و یا آن قسمت را کاملاً از بقیه موهای بررسی نشده، در کنار، توسط یک گیره جدا نگه دارید.

نحوه استفاده از شانه ضد شپش

 

# تخم های شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر زندگی می کنند #

تمیز کردن شانه ضد شپش

در حین شانه زدن وقتی شپش و یا تخم آن را دیدید باید آن را از روی شانه بردارید و سپس به شانه زدن ادامه دهید. برای اینکار می توانید شانه را در آب داغ فرو برده و آن را تمیز کنید و یا اینکه با یک حوله این کار را انجام دهید. شانه زدن موها را تا زمانی که هیچ تخم و یا شپش دیگری در سر نبینید ادامه دهید.

مهم ترین قسمت های تجمع شپش و تخم شپش

شپش ها در برخی قسمت های سر تجمع بیشتری دارند.

قسمت های تجمع شپش در سر عبارتند از:

  • پشت گوش ها
  • پشت گردن

بنابراین برای استفاده از شانه ضد شپش به این قسمت ها توجه بیشتری داشته باشید.
شپش ها از خون تغذیه می کنند و در این مکان ها دسترسی آسان تری به آن دارند. همچنین این قسمت های سر، گرمتر هستند و شپش ها در آن نواحی، بیشتر تخم ریزی می کنند؛ پس تخم یا رشک بیشتری هم در آن قسمت ها یافت می ‎شود.

محل تجمع شپش‌ و تخم‌ شپش‌ در سر

 

اقدامات احتیاطی پس از استفاده از شانه‌ های ضد شپش

بعد از اتمام شانه زدن، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

  • شستن لباس ها
  • تمیز کردن قسمتی که در آن از شانه ضد شپش‌ استفاده کرده اید
  • شستن شانه در آب داغ

لباس های خود را بشویید و شانه را در آب گرم و یا آب در حال جوش، تمیز کنید.
شانه زدن و بررسی موها باید در یک فضای روشن و یا زیر نور آفتاب انجام شود. پس از اتمام شانه زدن، موها را شامپو زده و با آب گرم بشویید.

موفقیت در درمان شپش‌ با تکرار پروسه استفاده از شانه ضد شپش

شانه کردن سر برای یک بار، شپش سر را درمان نمی کند.
باید بارها و بارها برای چند روز پشت سر هم شانه زدن را ادامه داد. ممکن است تعدادی شپش باقی مانده در سر، تخم گذاری کنند و شما نباید اجازه دهید که این تخم ها هچ شوند. اگر دوباره به شپش مبتلا شدید، نیازی نیست که یک شانه ضد شپش جدید بخرید. از همان شانه قبلی استفاده کنید فقط کافی است مطمئن شوید که هر بار که از آن استفاده می کنید آن را کاملاً تمیز کنید.

درمان شپش‌ با استفاده از شانه ضد شپش یک پروسه زمان بر است.
باید به طور کامل انجام شود و هر بار که این کار را تکرار می کنید چند ساعت طول می کشد و این زمان برای بچه ها قطعاً خسته کننده خواهد بود.

درمان شپش سر تنها با استفاده از یک شانه ضد شپش‌ می تواند گزینه خوبی باشد اما نیاز به ساعت ها شانه زدن خیلی دقیق و وسواسی موها دارد که همین موضوع کار را برای خیلی از افراد سخت می‌کند اگر می خواهید این زمان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند باید قبل از استفاده از شانه ضد شپش‌، از شامپوی ضد شپش دفنوترین برای درمان سریع تر شپش استفاده کنید تا تقریباً تمام شپش های بالغ و اکثر تخم های شپش را از بین ببرید.

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. مریم حاجی زاده

    خوبه

  2. یاغوت

    اگه از ان استفاده کنیم به مو اسیب میزند؟

    1. admin

      خیر

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

هشت واقعیت که باید درباره شپش بدانیم
هشت واقعیت در مورد شپش ها

در مورد شپش ها، در بین مردم شایعاتی وجود دارد که در صورت ابتلاء به شپش، خصوصاً در میان کودکان، منجر به ایجاد ترس و اضطراب بیشتری می گردد. در حالی که در واقعیت، موارد دیگری …

سفارش سم از طریق: