” شپش مشکل بزرگی است که می تواند زنان باردار را نیز گرفتار کند. به همین دلیل باید به علائم شپش سر در زنان باردار توجه ویژه داشت. بزرگترین نگرانی که ممکن است در چنین شرایطی پیش بیاید؛ این است که در نتیجه ابتلاء به شپش و یا استفاده از مواد شیمیایی بر طرف کننده آن، چه عوارضی ممکن است در مادر یا جنین ایجاد شود. برای خلاصی از این نگرانی ها، می توانید از روش های ذکر شده در این مقاله برای دفع شپش در دوران بارداری استفاده نمایید. “

دوران بارداری یک دوره بسیار حساس است.
در طول این دوره ۹ ماهه، مادر و جنین نیاز مند مراقبت های خاصی هستند.
ابتلا به بیماری و حتی استفاده از داروهای بسیار ساده، مانند داروهای گیاهی نیز در دوره ی بارداری، می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

حال تصور کنید مادری، در طی دوره حساس بارداری، گرفتار حمله شپش شود!
در این صورت تکلیف چیست؟
آیا شپش می تواند در روند بارداری اختلال ایجاد کند؟
آیا راهی برای درمان شپش در دوره بارداری وجود دارد؟
با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را در اختیارتان قرار دهیم.

مراقبت های بارداری

اهمیت درمان شپش سر در دوران بارداری

درمان شپش سر در دوران بارداری اغلب کار مشکلی است!

چرا که اغلب شامپوهای شپش کش موجود در داروخانه ها، حاوی مواد شیمیایی هستند و در نتیجه برای زنان باردار، منع مصرف دارند. اما شامپوی ضد شپش بسیار مؤثر و تضمینی دفنوترین می تواند تحت نظر پزشک برای زنان باردار نیز استفاده شود. همچنین می توان از یک سری روش های درمان خانگی و بی ضرر شپش، برای درمان تهاجم این آفت در دوران بارداری بهره برد. هرچند هیچ یک از این روش ها، جایگزینی برای درمان قطعی شپش سر با استفاده از شامپوی های ضد شپش قوی نیستند؛ اما در شرایط حساس، می توانند کمک کننده باشند. در صورت تداوم مشکل یا جهت استفاده از روش های درمانی بی ضرر ذکر شده در این مقاله نیز حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید. زیرا هر چند این روش ها، درمان هایی بی ضرر برای شپش سر هستند؛ اما هیچ وقت نباید جانب احتیاط را از دست داد.

چگونگی درمان شپش‌سر در دوره بارداری:

موارد و وسایل مورد نیاز:

۱. روغن زیتون، مایونز، یا وازلین

۲. شامپو و حوله

۳. شانه مخصوص شپش

۴. کلاه شنا یا کیسه پلاستیکی

۵. سرکه سفید

۶. سشوار

درمان شپش سر در دوران بارداری

 

>> روش اول، استفاده از روغن:

اولین روش، بر پایه جلوگیری از تنفس شپش ها استوار است.
در ادامه مراحل لازم برای این روش، به طور مختصر توضیح داده شده است.

مرحله یک.

روغن زیتون، مایونز و یا وازلین را بر روی موهایتان اعمال کنید. از نزدیک پوست سر شروع به مالیدن یکی از این آیتم ها به موها نموده و به سمت پایین بیایید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر مطمئن شوید، ماده روغنی به همه تار های مو آغشته شده است. وجود یک لایه روغنی در سطح تارهای مو سبب می شود، شپش ها نتوانند تنفس کنند.کاهش اکسیژن رسانی به بدن شپش ها سبب محدود شدن فعالیت های آن ها از جمله، تخمگذاری و تولید مثل می شود و در نهایت مانع از ادامه حیات شپش ها خواهند شد. روش قطع تنفس برای نابودی حشرات، در از بین بردن سوسک نیز بسیار مؤثر است.

مرحله دو.

با استفاده از کلاه شنا، کلاه رنگ یا هر نوع کیسه پلاستیکی که به موهایتان می پیچید؛ از رسیدن اکسیژن به موهایتان جلوگیری کنید. در صورتی که از کیسه پلاستیکی استفاده می کنید، برای جلوگیری کامل از ورود هوا به داخل پلاستیک، اطمینان حاصل نمایید که پلاستیک کاملاً تنگ است و چسبیده به موهایتان قرار دارد.

درمان شپش سر

 

تذکر: برای این که روغن زیتون، سس مایونز و یا وازلین را از روی موهایتان کاملاً تمیز کنید، ممکن است مجبور شوید مرحله چهارم را که شامپو زدن و آبکشی موهایتان است، چندین بار تکرار نمایید، بنابراین در این مرحله باید کمی صبور باشید!

مرحله سه.

با استفاده از سشوار موهای خود را که داخل کلاه یا نایلکس پیچیده اید، به شدت گرم کنید. گرما به همراه کمبود اکسیژن، سرعت کشته شدن شپش ها را افزایش می دهد. پس از انجام تمامی مراحل، اجازه دهید ماده روغنی به مدت ۳۰ دقیقه دیگر هم بر روی موهایتان باقی بماند. حتی، می توانید مرحله اعمال گرما را از پروسه حذف کنید و به جای آن روغن را برای مدت طولانی تری؛ مثلا به مدت حداقل ۲ ساعت، یا حتی کل طول شب، بر روی موهایتان باقی بگذارید.

مرحله چهار.

سرتان را به خوبی با شامپو بشویید. مقدار کافی شامپو را به پوست سر و ساقه موها بمالید و رشته های مو و کف سر را با نوک انگشتان خود به خوبی ماساژ دهید تا ماده روغنی، کاملاً از روی موهایتان پاک شود. سپس سر خود را با آب فراوان آبکشی کنید تا همه شپش ها و بقایای آن ها از موهایتان جدا شوند. در انتها موها را به آرامی با حوله خشک کنید.

>> روش دوم، استفاده از سرکه:

مقادیر مساوی سرکه سفید و آب را داخل یک تشت ترکیب کنید. این ترکیب را به موهایتان اعمال نموده و تمامی رشته های مو را بطور کامل به کمک این محلول خیس کنید. به عقیده بسیاری از متخصصین رشته پزشکی، سرکه در عین حال که به جدا شدن نیت ها یا همان تخم شپش ها از ساقه موها کمک می کند؛ برای افراد باردار بی ضرر است و  همچنین ظاهری حجیم و براق نیز به موهایتان می دهد.

درمان شپش با سرکه

>> روش سوم، استفاده از شانه ضد شپش:

برای نتیجه گیری سریع تر و بهتر از درمان های بی ضرر شپش، می توانید از این روش در کنار روش اول، دوم یا هر دو استفاده کنید. موهایتان را به چندین بخش تقسیم کنید و با استفاده از شانه ضد شپش، شانه بزنید. پس از هربار حرکت شانه داخل موهایتان، آن را با استفاده از دستمال کاغذی پاک کنید. تمیز کردن شانه بین هر بار شانه زنی به شما در درک شدت مسئله و اقدام برای درمان تهاجم شپش کمک می کند.

هشدار!
شانه یا برسی را که در مراحل فوق، برای دفع شپش مورد استفاده قرار گرفته اند، پیش از استفاده مجدد، ضد عفونی کنید. برای این کار می توانید، شانه و برس را در محلولی از آب و آب اکسیژنه به نسبت یک به یک، بخیسانید؛ یا این که از سرکه و جوش شیرین برای ضد عفونی کردن آن ها استفاده کنید. حوله ها را نیز پس از استفاده، سریعاً با آب داغ بشویید؛ تا اگر شپش زنده ای روی آن وجود دارد، با این کار از بین ببرید و مشکل شپش را به کلی ریشه کن کنید.

ضد عفونی شانه و برس

 

نظر خود را بنویسید

  1. نگین زندیه

    سلام خواهشن کمکم کنید چی بزنم سرم بر این شپش الان ۱۶ هفته ام نمیدونم چکار کنم

  2. مریم حبیبی

    شپش را چکار کنم از بین بره

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.

سفارش سم از طریق: