” در بین مردم شایعاتی زیادی در رابطه با شپش سر وجود دارد. این شایعات منجر به ایجاد ترس و اضطراب در صورت ابتلاء به شپش، مخصوصاً در میان کودکان می گردد. اما واقعیت امر چیز دیگری است که با دانستن آن ها به راحتی می توان برای ریشه کن کردن شپش سر اقدام نمود. “

واقعیت هایی در رابطه با شپش سر

در این مقاله شما را با واقعیت هایی درباره شپش ها آشنا خواهیم نمود.
دانستن این حقایق، ریشه کن کردن شپش سر را بسیار ساده تر می کند.

یک. انتقال بیماری

شپش های سر ناقل بیماری نیستند.

مطمئناً خاراندن سر ناشی از شپش می تواند در پوست سر زخم ایجاد کند. اما عموماً شپش ها هم مانند موریانه ها خطری برای سلامت انسان محسوب نمی شوند زیرا این حشرات ناقل بیماری نیستند. آنچه که از طریق این انگل ها منتشر می شود، احساس ترس و شاید خجالت در افراد مبتلا به شپش به ویژه به کودکان است. در مدرسه، سایر کودکان از نشستن در کنار دست یا نزدیکی فرد مبتلا به شپش اجتناب می کنند. گاهی والدین نیز با کودک مبتلا به شپش و والدین او مشاجره کرده و آن ها را سرزنش می کنند. این امر سبب سرخوردگی کودکان مبتلا به شپش و القاء حس اضطراب و شرمساری در آن ها می شود. به همین دلیل پیشگیری و یا کنترل شپش در مدارس از موارد مهمی است که باید به آن توجه بیشتری نمود.

دو. قابلیت حرکت

شپش های سر به آن سادگی که اغلب مردم فکر می کنند منتشر نمی گردند.

یک شپش برای انتقال از سر یک کودک به کودکی دیگر تقریباً همیشه نیازمند تماس طولانی مدت است. شپش ها مانند کک ها نمی ‎پرند و مانند پشه ها پرواز نمی کنند. آن ها می خزند و به ندرت می توانند از موی شخص مبتلا جدا شده و به نقطه ای دیگر بروند.

جهت حفظ کودکان از ابتلا به شپش سر، به ویژه دخترها که احتمال ابتلا به شپش در آن ها بیشتر وجود دارد، موهایشان را بافته و یا به حالت گوجه ای در پشت سرشان جمع کرده و بعد به مدرسه یا مهد کودک و … بفرستید. همچنین تا حد امکان به آن ها بیاموزید که به هیچ وجه از شانه، برس، شال، کلاه، گیره و کش سر دیگران و یا هر نوع وسیله شخصی که به خصوص در تماس با مو و سرشان قرار می گیرد به صورت مشترک استفاده نکنند.

ریشه کن کردن شپش

برخی از مخلوط‌های خانگی با استفاده از موادی مانند روغن‌های اسانسی (مثل رزماری یا نعناع) یا اسید سیتریک (آب لیمو) می‌توانند به عنوان درمان‌های طبیعی برای شپش سر مو مورد استفاده قرار گیرند.

شپش در کودکان یک مشکل شایع است و معمولاً به عنوان پدیکولوز شناخته می‌شود. شپش‌ها، کوچکترین حشراتی هستند که بر روی پوست سر زندگی می‌کنند و از خون سر تغذیه می‌کنند. درمان شپش در کودکان نیازمند تدابیر خاص و مراقبت‌های بهداشتی است.

سه. تغذیه شپش‌ها

بدون یک میزبان انسان، شپش های سر می میرند.

شپش های سر انسان فقط در سر و موهای انسان قادر به رشد و زنده ماندن هستند، در واقع شپش ها نمی توانند روی حیوانات خانگی، لوازم خانه و لباس ها به مدت طولانی زنده بمانند و از آن ها به عنوان یک میزبان دائمی بهره ببرند. زیرا شپش ها حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار به یک وعده خون نیاز دارند وگرنه به سرعت دهیدراته شده و می میرند.

به عنوان مثال در صورتی که یک شپش بر روی رختخواب و بالش فرد بیفتد، به سختی می تواند به سر شخص دیگری منتقل شود. هر چند عملاً احتمال دارد هنگامی که کودکان وسایل شخصی چون کلاه، کش سر، هدبند و … را با یکدیگر تعویض می کنند این اتفاق بیفتد. این نکته را به خاطر داشته باشید و به کودکانتان بیاموزید که هرگز آیتم هایی مانند شال، هدبند، کلاه و … را با یکدیگر عوض نکنند.

چهار. مسری بودن تخم شپش

تخم های شپش مسری نیستند.

شپش های ماده، تخم هایشان را به سختی و بسیار محکم به رشته های مو در فاصله بسیار کمی از پوست سر می چسبانند که این موضوع افتادن و جدا شدن خود به خودی تخم ها را از مو تقریباً غیر ممکن می سازد و برای جدا کردن تخم های شپش از مو باید از شامپوی مخصوص شپش دفنوترین استفاده کنید.

پنج. شیوع شپش در افراد با سنین مختلف

شپش های سر موهای بزرگسالان را به اندازه کودکان دوست ندارند.

آیا شپش ها ترجیح خاصی برای چسبیدن به مو دارند؟
آیا جنس مو، رنگ مو، کوتاه و یا بلند مو بودن مو تاثیری در ابتلاء به شپش دارد؟
آیا برخی موها دارای شرایط بهتری برای شپش ها هستند؟
به طور کلی چه نوع موهایی مستعد شپش هستند؟

پنجه های شپش به ساقه موهای نازک و صاف بسیار راحت تر گیر می کند و از آنجایی که با افزایش سن، ضخامت موی انسان بیشتر می گردد تمایل شپش ها به این موها کمتر می شود. بعلاوه بزرگسالان معمولاً فاصله شخصی با دیگران را رعایت نموده و بنا به این دو دلیل عمده، معمولاً به شپش سر مبتلا نمی گردند. با این حال، شپش ها برای تغذیه و تخم گذاری به دنبال میزبان انسان هستند و وجود همین دلایل برای آن ها کفایت می کند.

شش. تخم شپش

دیدن تخم های شپش نسبتاً آسان است.

قبلاً درباره مشخصات نیت ها بحث نمودیم. نیت ها یا همان تخم های شپش، به راحتی از مو جدا نمی شوند. اگر نقطه ای را بر روی ساقه موهایتان دیدید که به راحتی سر نمی خورد و جدا نمی شود، یعنی اینکه یک تخم شپش یافته اید.

نقاط سفید رنگ و مات که خیلی محکم به موها می چسبند از مشخصات بارز تخم های شپش هستند. اما اگر در فاصله بیش از یک سانتیمتر از پوست سر وجود دارند، معمولاً پوسته های خالی تخم ها هستند که از هچ تخم ها بر جای مانده اند. این پوسته ها ممکن است حتی پس از درمان یک کودک بر روی موهای او باقی مانده باشند اما تهدیدی به همراه ندارند. این پوسته ها را می توانید در حین شانه زدن از موی فرزندتان دفع کنید.

نکته: در آب و هوای گرم تخم های هچ نشده شپش می توانند در فاصله ای دورتر از پوست سر یافت شوند.

شپش سر

هفت. علامت و نشانه های ابتلاء به شپش

کودکان بسیاری دچار خارش سر ناشی از شپش نمی شوند.

خارش سر یک واکنش آلرژیک به بزاق شپش است.
فقط حدود نیمی از افراد مبتلا به شپش دچار این خارش بسیار شدید می گردند.
این بدان معناست که ممکن است کودک شما هیچ خارشی را احساس نکرده و به هیچ وجه اذیت نشود.

در چنین شرایطی باید نسبت به سایر علائم شپش هوشیار باشید و به محض مشاهده آن ها برای ریشه کن کردن شپش ها اقدام کنید.

برآمدگی های قرمز بر روی گردن، پوست سر، گوش ها و دانه های کوچک سر سرسخت و غیرقابل حرکت و لغزش که واقعاً می توانند تخم شپش یا رشک باشند اما شما فکر می کنید که ممکن است آن ها فقط شوره سر باشند! برای تشخیص راحت تر تخم شپش از شوره، مقاله چگونگی تشخیص تخم شپش از شوره را مطالعه بفرمایید.

هشت. مقایسه شپش‌ با ساس

شپش های سر مشکلی بسیار کوچکتر از ساس ها هستند.

ساس ها پس از آنکه به مدت کافی از بدن میزبان خود تغذیه نمودند به اطراف می خزند.
این در حالی است که شپش های سر فقط در سر میزبان خود باقی مانده و سایر لوازم را آلوده نمی سازند.

اگر در خانه، کسی مبتلا به شپش سر باشد لازم نیست که کل خانه را به هم بریزید یا ضدعفونی و گندزدایی نمایید. فقط کافی است رختخواب ها، لباس ها و اشیائی را که در طی ۴۸ ساعت گذشته در تماس با سر وی قرار گرفته اند را در دمای بالا شسته و خشک کنید و شانه ها، برس ها، گیره ها و سایر وسایل و زیورآلات مربوط به سر را داخل آب داغ با حداقل دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه غوطه ور سازید. یا اینکه آیتم های مذکور را داخل ماشین خشکشویی با بالاترین درجه دمای ممکن بیندازید و به مدت ۳۰ دقیقه خشک کنید.

ریشه کن کردن شپش از موارد غیر قابل شستشو:

همانطور که می دانید در خانه مواردی وجود دارند که قابل شستشو نیستند.
موارد دیگری نیز وجود دارند که شستن آن ها در دمای بالا غیر ممکن است.
برخی از این موارد عبارتند از:

  • بالشت های پر از پر پرندگان
  • بالش و لحاف های پر از پشم
  • وسایل بازی کودکان
  • عروسک های ساخته شده از الیاف
  • پارچه های لطیف
  • پارچه های پشمی
  • لباس های ابریشمی
  • و …

برای ریشه کن کردن شپش از موارد فوق، آن ها را داخل کیسه های زباله قرار دهید.
درب کیسه را محکم گره زده و به مدت ۲ هفته آن را باز نکنید.
این کار سبب می شود شپش ها در غیاب وعده غذایی از پای در آیند.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. توکلی

    خسته نباشید .اگر تخم شپش روی موها نباشد .مثلا روی لباس یا فرش ،تا چه مدت زنده میماند .چون روی موی سر نیست به مرحله ی بیرون از تخم میرسد یا از بین میرود

  2. نوید حسینی

    من نمیفهمم چ جانوره چندشیه ک هیچ چیزی بهش اثر نمیکنه و یا کم اثر میکنه ..قدیم طرف دوهفته یک بار حموم میرفت چه بدن چه سر از کثیف هم بدتر میشد اما خبری از این اشغال نبود الان طرف روزی دوبار میره حمام اخرشم از ناچاری کچل میکنه

  3. سلام خسته نباشید، آیا رنگ کردن مو باعث از بین رفتن شپش و رشک میشوند

    رنگ کردن مو آیا شپش و رشک را از بین می‌برد؟

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی شپش
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی شپش

شپش ها می توانند موهای سر و بدن را درگیر کنند. شپش های سر بالغ، آفاتی خونخوار هستند که تخم های خود را در نزدیکی پوست سر، به ساقه مو می چسبانند. این تخم ها یا نیت ها پس از یک…

خطرات عدم درمان شپش سر
خطرات عدم درمان شپش سر

درمان شپش سر، به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را …

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با استفاده از سرکه

درمان های خانگی در میان بسیاری از مردم جایگاه ویژه ای دارد و قبل از هر اقدام درمانی خاصی به درمان های خانگی و ساده رو می آورند. در این بین، یکی از ساده ترین و بی خطر ترین درمان های خانگی …

سفارش سم از طریق: