احتمال این که شما یا یکی از نزدیکانتان، حداقل یک بار در طول زندگی خود گرفتار شپش سر شوید، بسیار بالاست. شپش آفت آزار دهنده‌ای است؛ که به شکل انگل بر روی پوست سر انسان زندگی می کند. شپش ها در مدارس و مکان های عمومی بسیار شایع هستند. شدت ابتلا سالانه به شپش به حدی زیاد است که همه ساله بین ۶ تا ۱۱ میلیون مورد آلودگی شپش، تنها در بین کودکان تخمین زده می شود. شناخت مکان های مهم انتقال شپش به ما کمک می کند تا حدودی از ابتلاء به آن در امان بمانیم.

همیشه احتمال ابتلا به شپش در بین کودکان بیشتر از بزرگسالان است.
زیرا کودکان در حین بازی اغلب سرهایشان را در تماس با سر سایر همسالان خود قرار می دهند و این از رایج ترین راه های انتقال شپش است. خوشبختانه، شپش موجود مقاومی نیست. به این معنی که، ۲۴ ساعت دور بودن از انسان برای از بین رفتن شپش ها کافی است. از طرفی این حشرات قدرت جهیدن و پرواز کردن ندارند و تنها از راه تماس مستقیم با فرد مبتلا، یا اشیائی که اخیراً از آن ها استفاده کرده، به ما انتقال می یابند.

مکان های مهم انتقال شپش سر

در این مقاله ده مکان، که احتمال ابتلا به شپش در آن ها بسیار بالاست، را معرفی کرده ایم. اگر شما هم در این مکان ها رفت و آمد دارید، بهتر است حواستان را جمع کنید، تا گرفتار شپش نشوید.

  • هتل
  • باشگاه
  • فروشگاه لباس
  • اتوبوس
  • مترو
  • صندلی های مکان های عمومی
  • استخر
  • مدارس
  • خوابگاه
  • آرایشگاه

۱ . هتل ها، از مهم ترین راه های انتقال شپش سر

تا زمانی که ملافه ها به طور صحیح، تمیز و ضد عفونی می شوند، نگران شپش نباشید.
اما از آنجایی که رسیدگی به بهداشت و نظافت اتاق های اغلب هتل ها ناکافی است؛ مخصوصاً در هتل های شهرهای زیارتی که جمعیت مسافرین، بسیار زیاد است، نگرانی راجع به شپش، عجیب و غریب و بیهوده نیست. ساس نیز جزء آفاتی است که می تواند با رفتن به هتل و مسافرت و از طریق انتقال به لباس یا چمدان، به خانه ها راه پیدا کند. درصد انتقال شپش در مکان های زیر نیز مشابه هتل ها می باشد.

  • مهمانسراها
  • خانه های مبله ای که موقتاً اجاره داده می شوند

هتل ها از مکان های مهم انتقال شپش هستند

 

# پشتی صندلی های پارچه ای، مکانی مناسب برای اختفای شپش هاست #

۲ . باشگاه های ورزشی

از اصلی ترین راه های انتقال شپش ها، تماس مستقیم سر به سر فرد مبتلا به شپش است.
تجهیزات ورزشی باشگاه ها که به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرند، مکان هایی مناسب برای پنهان شدن شپش ها هستند، تا از این طریق خود را به میزبان بعدی منتقل کنند. بنابراین همیشه قبل از استفاده از هر دستگاهی در باشگاه، آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید، استفاده از موارد زیر در باشگاه می تواند، شما را در معرض خطر ابتلا به شپش قرار دهد.

  • تجهیزات بذنسازی باشگاه
  • به اشتراک گذاری تشک های یوگا
  • هر گونه تماس مستقیم با دیگران در کلاس های بدنسازی

” شپش نمی تواند مدت طولانی خارج از بدن میزبان خود، زنده بماند و بهترین راه انتقال آن، تماس سر به سر است؛ اما برخی مکان های مهم انتقال شپش نیز وجود دارند که بدون تماس مستقیم، ما را دچار شپش می کنند. انواع بافت های پارچه ای، از روکش مبلمان خانگی و اداری گرفته تا لباس ها، یکی از راه های مناسب برای انتقال شپش به صورت غیر مستقیم هستند. “

۳ . اتاق های پرو و لباس های فروشگاه ها

آیا پرو لباس در فروشگاه ها می تواند، خطری برای انتقال شپش محسوب شود؟
پاسخ ما به این پرسش متاسفانه مثبت است. هر چند شپش نمی تواند مدت زیادی دور از پوست سر زنده بماند، اما شپش ها می توانند بر روی بافت پارچه مدتی را در انتظار میزبان بعدی خود سپری کنند. بنابراین توجه داشته باشید، به هنگام پرو البسه در فروشگاه ها همواره احتمال ابتلا به شپش وجود دارد و هر چه لباس مدت زمان بیشتری به تنتان باشد؛ شپش ها زمان بیشتری دارند که خود را  به سرتان برسانند.

۴ . وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما اجتناب ناپذیر است؛ و چه بخواهیم یا نه، باید در طول سفر در فاصله بسیار نزدیکی از سایر مسافرین قرار بگیریم. هر چند شاید کاری غیر ممکن به نظر برسد! اما در وسایل حمل و نقل عمومی به مسافران خیلی نزدیک نشوید، یا حداقل از سر آن ها فاصله بگیرید. حتی اگر از تماس مستقیم سرتان به سر سایرین جلوگیری کنید، باز هم قسمت های بالای صندلی ها که در تماس با سر افراد قرار می گیرند، عاملی نگران کننده در انتقال شپش ها هستند؛ که باید از تماس با آن‌ها خودداری کنید.

راه های انتقال شپش

 

۵ . شپش سر در مکان های عمومی مانند سالن سینما و تئاتر

صندلی های پارچه ای سالن های سینما مکان های مهم برای انتقال شپش ها هستند.
اگر شخصی که مبتلا به شپش است، روی یک صندلی بنشیند و درست بعد از او، شما روی همان صندلی بنشینید، به احتمال زیاد شما هم آلوده به شپش خواهید شد. برای این می گوییم بلافاصله، زیرا شپش ها نمی توانند مدت طولانی دور از میزبان خود زندگی کنند.

۶ . کمد های که به صورت مشترک استفاده می شوند

قبل از به اشتراک گذاشتن کمد های فلزی خود با دیگران بیشتر فکر کنید.
زیرا هرچند احتمال آن بسیار کم است اما، این کمدها می توانند راهی برای انتقال شپش ها باشند. استفاده از کمد های فلزی، در دانشگاه ها و خوابگاه ها و برخی از مدارس، بسیار رایج است. هر چند این کمد ها سبب بهینه سازی استفاده از فضاهای عمومی می شوند؛ اما نکته منفی استفاده مشترک از این کمد ها در این است که، می توانند منجر به شیوع شپش شوند. اگر شخصی که از کمدی استفاده می کند مبتلا به شپش باشد، ممکن است شپش را از طریق لباس های آلوده به کمد انتقال دهد. در این صورت نفر بعدی که می خواهد از کمد استفاده کند، در معرض خطر ابتلا به شپش قرار دارد. در مکان های زیر باید مراقب انتقال شپش باشید.

  • استخر
  • باشگاه
  • مدرسه
  • دانشگاه
  • خوابگاه
  • زندان

۷ . فضاهای اشتراکی در محل کار

فضاهای اشتراکی در محل کار از راه های انتقال شپش است.
میز و صندلی هایی که به صورت مشترک، توسط همکاران مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند راهی آسان برای انتقال شپش ها باشند. صندلی های اداری که اختصاصی نیستند، می توانند بسیار خطرناک باشند. سر صندلی ها نقش عمده ای در انتقال شپش ها دارند. اگر یکی از همکارانتان که احتمالاً مبتلا به شپش است، روی صندلی با روکش پارچه ای نشست؛ حتماً قبل از استفاده از همان صندلی، آن را به خوبی تمیز کنید؛ وگرنه شپش ها با احتمالی بسیار بالا، به شما منتقل خواهند شد.

مبلمان اداری مخفیگاهی مناسب برای شپش‌

 

۸ . مبلمان و تشک هایی که در مغازه ها برای فروش ارائه شده اند

همه ما دوست داریم قبل از خرید مبلمان منزل، آن ها را امتحان کنیم.
همیشه قبل از این که این وسایل را برای خرید امتحان کنید، دقت داشته باشید، که این وسایل قبل از شما، توسط سایر مشتری ها نیز، امتحان شده اند. متأسفانه، ما هیچ وقت نمی توانیم با اطمینان بگوییم که چه کسی آن ها را امتحان کرده است و یا این که آیا آن شخص آلوده به شپش سر بوده است یا خیر! پس همیشه در مورد امتحان کردن این وسایل احتیاط کنید! زیرا می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به شپش قرار دهد، هر چند درصد این خطر کم باشد.

۹. انتقال شپش سر از آرایشگاه ها

با وجودی که متخصصان زیبایی مو، در تماس نزدیک با موی افراد قرار دارند؛ اما حتی از این فاصله کم هم نمی توانند متوجه شوند که شخصی مبتلا به شپش است یا خیر. بنابراین آرایشگر شما باید پس از هر مشتری، ابزار کار خود  را ضد عفونی کند، تا احتمال انتقال شپش را به صفر برساند. وسایلی از قبیل:

  • شانه
  • برس
  • حوله
  • صندلی

زیرا این ابزار در تماس مستقیم با سر افراد هستند؛ و همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، تماس مستقیم با سر، از اصلی ترین راه های انتقال شپش است.

۱۰ . ابتلا به شپش از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی می توانند ناقل شپش باشند.
گاهی اوقات نیز ممکن است انتقال شپش به انسان از طریق حیوانات خانگی، انجام شود. هر چند شپشی که حیوانات خانگی را آلوده می کند با شپش مبتلا کننده انسان متفاوت است؛ اما این به این معنی نیست که حیوانات خانگی نمی توانند شپش سر انسان را بروی بدن خود، داشته باشند. شپش ها همواره به دنبال میزبان انسان، می گردند و نمی توانند مدت زیادی به روی بدن حیوانات زنده بمانند. اما این انگل ها ممکن است از حیوانات خانگی به عنوان یک وسیله ترابری استفاده کنند و در فرصتی مناسب خود را به سر شما برسانند.

شپش‌ در حیوانات خانگی پنهان می شود و سپس در فرصت مناسب به انسان منتقل میشود

 

در دنیای پر تکاپوی امروزی، تلاش همگان در جهت استفاده بهینه از وقت است.
به همین منظور، برای این که به راحتی و بدون اتلاف وقت از شر آفت شپش خلاص شوید، از شامپوی حرفه ای ضد شپش دفنوترین استفاده کنید؛ تا در زمان و هزینه خود، صرفه جویی نمایید.

 

نظر خود را بنویسید

  1. mohsen

    بعد بگم که اصلا سرش خارش نمیده ممنون میشم جواب بدید

    1. admin

      درود بر شما
      موارد بیشتر و کافی در این زمینه در سایت های زیر درج شده است
      https://shepeshkosh.ir/
      https://licekiller.blog.ir/
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا در واتس آپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید

از بین بردن شپش با سشوار
از بین بردن شپش با سشوار

آیا می توان شپش را با سشوار از بین برد؟ این موضوع کاملا صحیح است که گرما شپش و تخم‌های آن‌ها را از بین می برد، اما سشوار کشیدن مو برای از بین بردن شپش می‌تواند بی‌اثر و حتی خطرناک باشد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که افراد می توانند در مو، ابرو یا […]

کلاه شپش
کلاه شپش روش جدید درمان شپش سر

به روزترین درمان شپش سر، کلاه شپش راه حل جدید و منحصر به فردی برای درمان شپش سر، تحت عنوان کلاه شپش ایجاد شده است. اما کلاه شپش سر چیست؟ این وسیله یک کلاه ضخیم است که به روغن‌های لازم و موثر برای از بین رفتن شپش سر آغشته شده است. طراحی این محصول به […]

علائم ابتلا به شپش
علائم ابتلا به شپش سر

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی شپش سر
درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

آیا شپش باعث ریزش مو میشود
آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.